امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

 
سکه و طلا کاهشی شد
طبق اعلام نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، به دنبال افزایش ارزش دلار، قیمت انس جهانی کاهش یافته است. از سوی دیگر افزایش قیمت ارز در بازار داخلی بعد از چند روز ثبات سبب پوشش کاهش انس جهانی شد اما در مجموع روند سکه و طلا کاهشی بوده است.
محمد کشتی آرای در رابطه با وضعیت بازار سکه و طلا در هفته‌ گذشته اظهار کرد: با بالا رفتن ارزش دلار به‌ویژه در برابر یوآن چین (که به دلیل ویروس کرونا در  این مدت به شدت کاهش یافته است) سبب کاهش قیمت انس جهانی شده است. بطوریکه که طبق آخرین معاملات صورت گرفته در روز پنجشنبه هفته گذشته، مشخص شده است در حدود ٢٧ دلار قیمت اونس جهانی در طول یک هفته اخیر کاهش داشته است. این درحالیست که در بازار داخلی بعد از چند روز ثابت بودن قیمت ارز، در روزهای پایانی هفته قیمت آن افزایش پیدا کرد. بنابراین کاهش ٢٧ دلاری انس جهانی از یک سو و افزایش قیمت ارز از سوی دیگر، سبب همپوشانی این دو شد. اما در مجموع در طول یک هفته گذشته، روند قیمت سکه و طلا در بازار داخلی کاهشی بوده است. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: در اوایل هفته سکه در محدوده پنج میلیون تومان بوده و در اواخر هفته به چهار میلیون و ٩۶٠ هزار تومان رسید. می‌توان گفت که در طول این هفته به طور متوسط در حدود ۶٠ هزار تومان  کاهشی قیمت سکه را داشته‌ایم. اگر همپوشانی یاد شده وجود نداشت و قیمت ارز نیز کاهشی بود، مسلما کاهش بیشتری در قیمت سکه و طلا را شاهد بودیم اما در مجموع روند کاهشی بوده و برخلاف هفته پیش از آن که به سبب ایام فاطمیه کاهش دادوستدها را داشتیم؛ در این هفته دادوستدها در سطح عادی خود بوده و تقاضای کاذبی هم ایجاد نشده و تقاضا متناسب با عرضه صورت گرفته است.
وی در رابطه با تغییرات طلا نیز گفت: در اوایل هفته گذشته هر گرم طلای ١٨ عیار تا ۵١۴ هزار تومان افزایش داشت اما در پایان هفته باتوجه به همان روند کاهش قیمت اونس جهانی، با حدود ١٠ هزار تومان کاهش در محدوده ۵٠۴ هزار تومان قیمت آن قرار گرفت. نکته قابل توجه این قیمت‌ها این است که به هیچ عنوان حبابی بر روی سکه و طلا درحال حاضر وجود ندارد و قیمت‌ها کاملا شفاف و متناسب با اونس جهانی و شاخص اقتصادی هستند.

توضیح در خصوص  چای‌های تاریخ مصرف گذشته
در حالی که برخی خبرها حکایت از نشت چای انباری،  سنواتی  و غیر قابل مصرف به بازار مصرفی چای دارند، رییس سازمان چای کشور ضمن رد این ادعا، اعلام کرد که هیچ مقدار از این چای سنواتی از انبارها به بیرون نشت نکرده است و این موضوع درست نیست.
اخیرا برخی اخبار منتشر شده حاکی از آن است که چای سنواتی و انبار شده که سال ۸۱ از چایکاران خریداری شده و در حال حاضر غیر قابل مصرف بوده و کاربرد صنعتی دارد، با چای‌های خوراکی ترکیب شده است. جزییات این موضوع را از رییس سازمان چای کشور جویا شدیم؛ وی ضمن رد این ادعا اظهار کرد کسانی که این حرف را می‌زنند باید جزییات آن را شرح دهند. حبیب جهانساز در این باره گفت: چندین سال پیش کارخانجات چای از تسهیلات بانک ملی استفاده کردند اما بازپرداخت آن را انجام ندادند. بنابراین برای پرداخت بدهی هایشان،  چای‌هایشان را تجمیع کردند و در اختیار بانک ملی قرار دادند که بانک آن را بفروشد و طلبش را بردارد. وی ادامه داد:حدود ۴۰ هزار تن چای در کارخانجات چای بابت بدهی بانک ملی  از سال ۸۱ گرو گذاشته شد. این چای ۱۷ ساله در انبار سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی ذخیره و پلمب شد.
رییس سازمان چای با بیان اینکه چای تاریخ مصرف گذشته قابلیت شرب ندارد و برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود، گفت: هیچ مقدار از این چای به بیرون نشت نکرده  و با چای‌های دیگر نیز اختلاطی نداشته است.
وی در پاسخ به اینکه پس چرا گفته می‌شود این چای آلوده با چای یک برند معروف مخلوط شده است، گفت:کسانی که این حرف را می‌زنند باید جزییات آن را شرح دهند که چه نوع چایی و با چه میزانی با این چای های داخل انبار ترکیب شده است و صرف اینکه حرفی زده شود و به چای شمال لطمه وارد شود، درست نیست.

واردات انبه از فیلیپین آزاد شد
واردات انبه از کشور فیلیپین با رعایت ریسک قرنطینه ای متوسط، آزاد اعلام شد. سعید عباس پور، مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به وکیلی مدیرکل مرکز واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک اعلام کرد که واردات انبه ازکشور فیلیپین با شرایط ریسک قرنطینه‌ای متوسط و رعایت سایر شرایط قرنطینه‌ای امکان پذیر است.
 
اخذ مالیات از خودرو و خانه لوکسگامی برای جلوگیری از معافیت‌های مالیاتی
اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس می‌گوید اخذ مالیات از خانه‌های بیش از ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای بیش از یک میلیارد تومان راهی برای جلوگیری از فرارها و معافیت های مالیاتی است.
وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99 درباره دریافت مالیات از مساکن با ارزش بالای 10 میلیارد تومان و خودروها با ارزش بالای یک میلیارد تومان، گفت: با اخذ مالیات از پردرآمدها نظام اقتصادی کشور متوازن می‌شود، حجم فرارها و معافیت‌های مالیاتی کنونی بیانگر هدف گیری نامناسب و به کارگیری شیوه‌های نادرست اخذ مالیات طی سال‌های گذشته است.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در تمام کشورها از افراد پردرآمد مالیات بیشتری نسبت به سایر مردم اخذ می‌شود تا بخشی از منابع مورد نیاز دولت برای تامین کالا با قیمت مناسب برای اقشار ضعیف فراهم شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ابراز امیدواری کرد که تمام مواد مربوط به اخذ مالیات‌ مندرج در اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه‌ای اجرایی شود.
وی مصوبه کمیسیون تلفیق برای اخد مالیات از خانه های لاکچری و خودروهای لوکس را گامی در جهت توسعه پایه‌های مالیاتی دانست و اضافه کرد: همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند منابع موردنیاز برای نوسازی بافت های فرسوده را فراهم کند.
سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی معتقد است اخذ مالیات از خانه‌های بیش از 10 میلیارد تومان و خودروهای بیش از یک میلیارد تومان راهی برای جلوگیری از فرارها و معافیت های مالیاتی است.

استفاده از مصالح بی‌کیفیت در فرآیند تولید مسکن ناشی از فقدان نظارت است
یوناتن بت کلیا، عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تولید مسکن با استفاده از مصالح بی کیفیت تنها با جان مردم و ساکنان این ساختمان ها بازی می کند، به ویژه در زمان بروز حوادث طبیعی از جمله زلزله، مساکن بی کیفیت و غیراستاندارد بیش از دیگر ساختمان ها آسیب می بینند.
وی با اشاره به موضوعات مطرح شده درباره استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساخت و ساز مسکن، گفت: یکی از مشکلات کنونی در حوزه ساخت و ساز مسکن بحث استفاده برخی از سازندگان از مصالح بی کیفیت و غیراستاندارد است که متأسفانه این مسئله با افزایش قیمت مسکن افزایش پیدا کرده است.
نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از نبود نظارت در فرآیند ساخت و ساز مسکن، گفت: متأسفانه در این حوزه ناظران احساس مسئولیت لازم را به خرج نمی دهند و این موضوع موجب می شود که سازندگان متخلف به راحتی از مصالح و تجهیزات بی کیفیت استفاده کنند.
وی به کارگیری مصالح غیراستاندارد و بی کیفیت را در فرآیند تولید مسکن فاجعه بار و خطرناک دانست و گفت: تولید مسکن با استفاده از مصالح بی کیفیت تنها با جان مردم و ساکنان این ساختمان ها بازی می کند، به ویژه در زمان های بروز حوادث طبیعی از جمله زلزله، مساکن بی کیفیت و غیراستاندارد بیش از دیگر ساختمان ها آسیب می بینند.
بت کلیا ادامه داد: به طور حتم قانون باید به گونه ای اجرایی و عملیاتی شود که ناظران و سازندگان مساکن در تمام ایام و دوران پاسخگوی عملکرد خود در تولید مسکن باشند، نه اینکه فردی به عنوان ناظر فعالیت کند، اما در زمان بروز حادثه برای ساختمان از اقدامات صورت گرفته شانه خالی کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: به نظر من نظارت قوی و سختگیرانه موجب می شود که در کشور مساکنی تولید شود که در برابر هر گونه سیل و زلزله مقاوم باشند، در غیر این صورت باید شاهد تولید ساختمان هایی باشیم که در برابر بلایای طبیعی به شدت آسیب پذیر باشند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی باید نسبت به اصلاح فرآیند نظارت بر تولید ساختمان اقدام کنند تا ما شاهد استفاده از مصالح بی کیفیت و تولید مساکن غیراستاندارد در کشور نباشیم.

دغدغه گازسوز کردن خودروها با ارائه وام به متقاضیان رفع شود
علی گلمرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: با توجه به افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها افزایش یافته است به همین دلیل ارائه تسهیلات به مردم ازسوی بانک‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها ضروری است.
وی  با اشاره به ضرورت گازسوز کردن خودروها با اعطای وام به متقاضیان، گفت: با توجه به افزایش قیمت بنزین تقاضا برای دوگانه‌سوز کردن خودروها افزایش یافته است به همین دلیل ارائه تسهیلات مناسب به مردم ازسوی بانک‌ها برای دوگانه‌سوز کردن خودروها ضروری است، این کار علاوه بر کمک به مردم در وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی، مصرف بنزین را نیز کاهش داده و به دنبال آن از آلودگی هوا کاسته می‌شود.
نماینده مردم بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبدیل خودروها به گازسوز نیاز به ایجاد کارگاه‌های استاندارد دارد، افزود: همچنین باید شرایط اقتصادی دارندگان خودروها را نیز در گرفت و به منظور کاهش هزینه‌ها جهت گازسوز کردن خودروها به آن‌ها تسهیلات بانکی مناسب داد.
وی اضافه کرد: کمک دولت به گازسوز کردن خودروها و افزایش گرایش مردم به سوخت سی.ان.جی مزایای بسیاری برای مردم و دولت دارد چراکه آلودگی هوا کاهش پیدا کرده و به دنبال آن هزینه‌های درمانی و بهداشتی کمتر می‌شود ازسوی دیگر یک میلیارد مترمکعب گاز -که در روز تولید می‌شود- مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین در مصرف بنزین صرفه‌جویی شده و می‌توان به صادرات بیشتری رسید.
عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: با توجه به تجربه مشکلات متعدد در گذشته امروز نباید دغدغه گازسوز کردن خودروها را داشته باشیم لذا برای مدیریت انرژی و مصرف سوخت بهره‌گیری از روش‌های آزمایش‌ شده مانند برقی و گازسوز کردن خودروها از ابتدای تولید ضروری است؛ چراکه تنها در این شرایط استانداردها رعایت می‌شوند.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال