امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

فعالان بازار معتقدند قیمت دلار به سطوح پایین تری می رسد

ترفند بازارساز برای مقابله با دلالان ارزی
 
پیش از این در آذرماه نیز بانک مرکزی در مقطعی این تاکتیک را در پیش گرفت و توانست با فروش از قیمت‌های بالا، پس از آن بازار را در یک دوره آرامش قرار دهد. بازارساز با بالا بردن قیمت در صرافی‌های بانکی به مقابله با نوسان‌گیران رفته است. فعالان بازار معتقدند با کاهش سطح ناآرامی‌های خبری، فضای بازار ارز و سکه طبیعی‌تر خواهد شد و قیمت‌ها در وهله اول به سمت سطوح پیشین حرکت خواهند کرد.
رییس کل بانک مرکزی روز گذشته با انتشار یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با تاکید بر کاهش نوسانات بازار ارز نوشت: «۱۶دی ماه ۹۸، یکی از حماسی ترین و باشکوه‌ترین رخدادهای تاریخ انقلاب اسلامی بود. خیل عظیم مردم، از همه گرایش‌ها و تمام کسانی که به کشورشان واهداف انقلاب اسلامی ایران علاقمند هستند برای تشییع و تجلیل از قهرمان ملی خود، سردار سرفراز مقاومت اسلامی، حاج قاسم عزیز به میدان آمدند.» عبدالناصر همتی افزود: «خون شهید سلیمانی فصل جدیدی از عظمت و شکوه ملت ایران در سراسر کشور ایجاد و همبستگی عمیق ملی راموجب شده است.»
وی در ادامه افزود: «این روزها و لحظات را قدر بدانیم و اتحاد و همبستگی ملی ایجاد شده را برای پیشبرد آنچه که حاج قاسم نیز یک عمر برای آن تلاش کرد، حفظ و تقویت کنیم.»
همتی تصریح کرد: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز در همین مسیر و در این مرحله از جنگ اقتصادی دشمن، از هیچ تلاشی برای خنثی سازی فشارحداکثری آنها به مردم ایران و برای حفظ و تداوم ثبات در بازار ارز و پول و نیز سایر بازارها، فروگذار نخواهد کرد.»
رییس کل بانک مرکزی گفت: «بانک مرکزی به طور قطع، همچون ماه‌های گذشته با قدرت، تلاش کسانی که در آرزوی بی‌ثبات کردن بازارها هستند را ناکام خواهد گذاشت.»

   جزییات قیمت  ارز  و سکه
با وجود تلاش نوسان گیران برای ایجاد جو هیجانی در بازار و رساندن قیمت دلار به سطح بالاتر از 14 هزار تومان، بانک مرکزی در روزهای اخیر با افزایش عرضه ارز و همچنین کاهش شکاف قیمت بین صرافی ها و بازار آزاد قیمت دلار را زیر 13 هزار و 500 تومان نگه داشت. نرخ دلار که روز یکشنبه به 13 هزار و 850 تومان رسیده بود روز گذشته 13 هزار و 370 تومان شد. 

با این حال، در روزهای اخیر فضای بازار سکه افزایش بیشتری داشته به‌طوری‌که روز گذشته این فلز گرانبها یک رکورد حدودا هفت ماهه را به ثبت رساند. به گفته برخی فعالان، در بازار سکه از یک طرف امکان عرضه مستقیم توسط بازارساز وجود ندارد و از سوی دیگر، افزایش قیمت طلای جهانی دیگر عاملی است که قیمت فلز گرانبهای داخلی را تحریک می‌کند. در این میان، عده ‌ای نیز می‌گویند افراد عادی برای خرید سکه تمایل بیشتری دارند؛ چرا که معتقدند حساسیت کمتری نسبت به معاملات سکه وجود دارد. قیمت سکه در معاملات دیروز به دلیل افزایش قیمت طلای جهانی با افزایش رو به رو بود و در 5 میلیون تومان نوسان داشت. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد تهران در ساعت ۱۴ روز گذشته  به بهای چهار میلیون و 997 هزار تومان به فروش رسید. همچنین سکه طرح جدید نیز 5 میلیون و 199 هزار تومان به فروش رسید.  نیم سکه نیز در معاملات روز گذشته به دو میلیون و 583 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 588 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 947 هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۹۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز دو میلیون و ۱۵۶ هزار تومان به فروش رسید. بر اساس گزارش‌ها قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح ۷‌سال اخیر رسید. تا ساعت 16 روز گذشته به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا به 1576 دلار افزایش یافت. همچنین قیمت پالادیوم با رسیدن به ۲۰۰۰ دلار، رکوردی تاریخی ثبت کرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال