امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

سهمیه بنزین قابل انتقال به ماه‌های بعد است
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای خودروهای شخصی سواری، سهمیه بنزین به شرط عبور نکردن از ۳۶۰ لیتر در کارت ذخیره می‌شود و قابل انتقال به ماه‌های بعد است.
فاطمه کاهی با تاکید بر اینکه سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه بنزین افراد در صورت عدم استفاده به صورت خودکار به ماه بعد منتقل می‌شود، اظهار کرد: البته باید توجه داشت که پس از شش ماه، مازاد ۳۶۰ لیتر از کارت سوخت شخصی افراد حذف می‌شود؛ بدین معنا که پس از این زمان، هرچه بیش از ۳۶۰ لیتر در کارت سوخت افراد وجود داشته باشد، حذف خواهد شد. به عبارت دیگر اگر فردی در طول این شش ماه مثلا ۳۰‌لیتر از سهمیه خود استفاده کند، در ماه هفتم سهمیه ۶۰ لیتر به او تعلق نخواهد گرفت، بلکه این عدد به ۳۰ لیتر می‌رسد.
وی افزود: ممکن است فردی تا پایان ماه هفتم از سهمیه سوخت موجود در کارت سوخت شخصی خود استفاده نکند که در این شرایط ذخیره کارت وی همان ۳۶۰ لیتر باقی می‌ماند و موجودی کارت او افزایش پیدا نمی‌کند. سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید به اینکه افراد می‌توانند ۶۰ لیتر سهمیه آبان موجود در کارت سوخت خود را در ماه آذر یا ماه‌های بعد از آن استفاده کنند، گفت: جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد؛ چراکه سوخت آبان‌ماه به طور کامل ذخیره و به ماه بعد منتقل می‌شود. کاهی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکلی برای تامین سوخت نداریم گفت: در حال حاضر سوخت‌رسانی مانند روال سابق انجام می‌شود و مردم نباید در این باره نگرانی داشته باشند.
وی با بیان اینکه سهمیه ۶۰ لیتر اعلامی مربوط به ماه آبان است و سهمیه ماه آذر جداگانه به کارت سوخت افراد واریز می شود، در مورد زمان شارژ کارت سوخت آذرماه اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: هنوز در مورد اینکه زمان شارژ ماهانه بنزین کارتهای سوخت ابتدای ماه باشد یا ۲۴ هر ماه دستوری ابلاغ نشده است.

کمک معیشت خانوار اگر تا یکشنبه واریز نشد تماس بگیرید
سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ قانون بودجه گفت: چنانچه خانواری خود را مشمول طرح معیشت می داند اما تا شنبه شب(بامداد یکشنبه) کمک معیشتی دولت برایش واریز نشد، می تواند با سامانه ۶۳۶۹* تماس بگیرد. حسین میرزایی سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری گفت: طرح معیشت خانوار قطعاً برای همه افراد مشمول واریز خواهد شد. وی افزود: افرادی که مشمول این طرح می‌شوند ولی تا شنبه شب (بامداد یکشنبه) به حساب آنها واریزی انجام نشد، باید از طریق سامانه ۶۳۶۹* و حتما با استفاده از خط تلفن همراه که به نام سرپرست خانوار، درخواست خود را ارسال کنند. سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه شناسایی و رسیدگی به درخواست افراد متقاضی را دارد، یادآور شد: شیوه شناسایی ما در این وزارتخانه بر اساس شاخص‌های مالی خانوار است که در اختیار ماست. به این صورت که براساس اطلاعاتی که از خانوارها در سامانه رفاه ایرانیان (وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی) آزمون وُسع خانوار را انجام می‌دهیم و مبلغ مورد نیاز را به حساب مشمولان واریز می‌کنیم. میرزایی ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هیچ پیامکی برای افرادی که مشمول می‌شوند، ارسال نمی‌کند بنابراین هر پیامکی که به خانوارها مبنی بر «شناسایی آنها به عنوان مشمول این طرح» ارسال شود، کلاهبرداری خواهد بود. وی تأکید کرد: این مبلغ اعتباری نیست بلکه به صورت وجه نقد است و مانند یارانه‌ها قابل برداشت خواهد بود. اگر تا شنبه شب مبالغ واریز نشد، خانوارها نگران نباشند چرا که قرار نیست کسی از این طرح حذف شود یا جا بماند.

«سام» و «جی پلاس» جایگزین سامسونگ و ال‌جی می‌شوند
رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تهران گفت:‌ با خروج شرکت‌های لوازم خانگی کره‌ای، نشان‌های ایرانی «سام» و «جی پلاس» جایگزین برندهای سامسونگ و ال‌جی می‌شوند.
سیدمرتضی میری افزود: در ماه‌های گذشته و اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان که خروج بسیاری شرکت‌های بزرگ از جمله ال‌جی و سامسونگ کره‌جنوبی از بازار لوازم خانگی کشورمان را به دنبال داشت، تولیدکنندگان ایرانی این شرکت‌ها، تصمیم به جایگزینی محصولاتی جدید با استفاده از خطوط تولید، امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی خود شدند.
به گفته این مقام صنفی، پس از رایزنی‌های فراوان در نهایت مسئولان شرکت سام با یک شرکت چینی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید لوازم خانگی به توافق رسیدند که شرکت یاد شده قطعات و مواد اولیه شرکت‌های بزرگ اروپایی را تامین می‌کند و محصولات جدید این شرکت با نام ایرانی «سام» به‌تدریج وارد بازار خواهد شد. وی بیان داشت:‌ همچنین تولیدکنندگان ال‌جی در ایران، اکنون با شرکتی چینی به توافق رسیده‌اند که تامین‌کننده مواد اولیه و تجهیزات درجه یک برای شرکت‌های صاحب نام اروپایی است و محصولات جدید این شرکت با همین کیفیت با نام «جی‌ پلاس» وارد بازار خواهد شد. میری تاکید کرد:‌ به این ترتیب، تولید محصولات جدید یادشده با گارانتی‌های «سام‌سرویس» ‌و «گلدایران» تداوم خواهد داشت و مردم همچون گذشته کیفیت بسیار خوبی را از تولیدات آنها شاهد خواهند بود. برند سام ابتدا در محصولاتی همچون سیستم‌های صوتی و تصویری و سپس با وقفه‌ای کوتاه محصولات شوینده و برودتی تولید و وارد بازار خواهد شد. در ارتباط به برند «جی پلاس» نیز، تعداد محدودی تامین‌کننده پنل در جهان وجود دارد که همکاری با آن شرکت‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؛ بنابر این کیفیت تولید تلویزیون جی‌پلاس همچون گذشته که تحت برند ال‌جی تولید می‌شد، حفظ خواهد شد.
اکنون تلویزیون جی‌پلاس در سیرجان تولید می شود و کارخانه دیگر تلویزیون‌ سازی در قزوین در حال آماده‌سازی و تجهیز است و پس از آن طیف گسترده‌ای از محصولات این شرکت از جمله لباسشویی، ظرفشویی، مانیتور، اسمارت‌بُردها و حتی گوشی تلفن‌همراه، با همکاری تامین‌کنندگان صاحب فناوری خارجی در دستور کار است.

کاهش ۳۰ درصدی قیمت ماهی
به گفته رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، اکنون قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. مهدی یوسف‌خانی درباره جدیدترین وضعیت قیمت ماهی در مراکز عرضه سطح شهر، اظهار کرد: اکنون قیمت ماهی در مراکز عرضه سطح شهر، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۲۰‌تا ۳۰ درصدی مواجه است.
وی دلیل کاهش قیمت این محصول را افزایش تولید و کاهش تقاضا از سمت مصرف‌کننده دانست و گفت: سود مراکز خرده‌فروشی در این محصول معادل ۱۵ درصد است. اکنون قیمت ماهی سفید کیلویی ۱۶۰‌هزار تومان برای مصرف‌کننده است.
رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه قیمت انواع ماهی در مراکز عرضه سطح شهر مختلف است اما در مجموع در این محصول کاهش قیمت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت در این محصول اتفاق افتاده و با این امر قیمت ماهی در بازار ثبات پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: بیشتر مصرف ماهی در فصل سرد سال است و بعد از شب عید نوروز هم به دلیل افزایش دما و کاهش مصرف ماهی، مجددا نسبت به حال حاضر با کاهش قیمت در این محصول مواجه خواهیم شد.
بودجه ۹۹ ارتباط زیادی  با قیمت دلار ندارد
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد که بودجه سال آینده ارتباط زیادی با قیمت دلار ندارد.  وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه ایران تراکنش در هوشمندسازی بانک‌ها، اظهار کرد: بانک‌های ایران اکنون هوشمند نیستند و اگر بخواهند نقشی پویا و بالنده در اقتصاد داشته باشند، باید خودشان را به فناوری‌های نوین مجهز کنند. وی افزود: در این عرصه باید از بانک‌داری الکترونیک به دیجیتال و پس از آن به سمت بانک‌داری هوشمند حرکت کنیم و در این بخش بسیار مهم است که بتوانیم ابعاد مختلف موضوع را در بانک‌ها اجرایی کنیم. وزیر امور اقتصاد خاطرنشان کرد: باید بتوانیم ارتباط بین‌المللی را چه در انتقال فناوری‌ به بانک‌ها و چه در تشکیل کنسرسیوم‌هایی در زمینه بانک‌داری دیجیتال تقویت کنیم. دژپسند با اشاره به موانع پیش‌روی بانک‌داری هوشمند در ایران، گفت: این طرح در ایران اجرا می‌شود، اما سرعتی که مدنظر ماست را ندارد که در حال حاضر تمهیدات لازم صورت گرفته و برنامه‌های خوبی در بانک‌ها طراحی می‌شود که این سرعت را افزایش می‌دهد.

کاهش کیفیت خودروهای داخلی
سعید باستانی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید با افزایش مراجعه مردم به نمایندگی‌های ارائه کننده خدمات پس از فروش، به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولیدی، کیفیت ارائه این خدمات نیز اُفت پیدا کرده است.
وی درباره عملکرد نمایندگی‌های خودروسازی در ارائه خدمات پس از فروش، گفت: این نمایندگی‌ها از نظر درآمدی بر 2 پایه استوار هستند؛ نخست پورسانت حاصل از فروش محصولات و دوم ارائه خدمات پس از فروش. در ایران ارائه خدمات، سودی برای نمایندگی‌ها به همراه ندارد و تنها سود نمایندگی‌ها از فروش به دست می آید. وی افزود: در 2 سال اخیر نمایندگی‌های خودروسازی‌ها نتوانستند سود چندانی از فروش خودرو به دست آورند و از آنجایی که ارائه خدمات پس از فروش نیز برای آنها زیان‌ده است، نمایندگی‌ها به تدریج ارائه این خدمات را کاهش دادند. وی با اشاره به کاهش کیفیت خودرو به دلیل استفاده از قطعات غیراستاندارد، اظهار کرد: کیفیت خودروها در سال های اخیر کاهش پیدا کرده در نتیجه مراجعه مردم به نمایندگی‌ها و درخواست برای خدمات پس از فروش افزایش یافته است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بسیاری از نمایندگی‌های خودروسازی‌ها به دلیل زیان‌ده بودن به تعطیلی کشیده شده‌اند، ادامه داد: با افزایش مراجعه مردم به نمایندگی‌های ارائه کننده خدمات پس از فروش به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولیدی، کیفیت ارائه این خدمات نیز اُفت پیدا کرده است.

اختلالی در شبکه اینترنتی بانک‌ها وجود ندارد
مهران محرمیان، معاون بانک مرکزی با بیان اینکه هیچ اختلالی در شبکه اینترنتی بانک‌های کشور وجود ندارد، تاکید کرد که رمز دوم پویا هزینه‌ای برای کاربران ندارد.
وی درخصوص مشکلات ایجاد شده برای بانک‌ها در زمینه قطع اینترنت اظهار کرد: با کسانی که در این حوزه مشغول هستند، ارتباط تنگاتنگ و نزدیکی داشتم و نهایت همکاری را با شبکه بانکی داشتند. آی‌پی‌های بانکی و کسب و کارهای مرتبط با بانک را مستثنی کردند که اینترنت آن‌ها قطع نشود. به گفته معاون بانک مرکزی، اختلالات کوچکی در ساعت‌های اولیه قطع اینترنت وجود داشت که به سرعت با همکاری مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حل شد و شبکه بانکی حداقل اختلالات را داشت. محرمیان درباره خدمات اینترنتی بانک‌ها به مردم نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سایت‌های اینترنتی همه بانک‌ها در داخل کشور میزبانی شده‌اند، اگر هم در ساعات اولیه مشکلات اندکی وجود داشت به سرعت حل شد و اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد. معاون بانک مرکزی با بیان اینکه همه بانک‌ها ابزار رمز دوم پویا را عملیاتی کردند، اظهار کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که ما برای ارتقای تجربه کاربری و برای افرادی که گوشی هوشمند ندارند، برنامه‌ریزی می‌کنیم که در اسرع وقت امکاناتی به سیستم اضافه شود که امیدواریم به سرعت این طرح اجرایی شود. وی افزود: سامانه حریم بانک مرکزی این امکان را خواهد داد که مشتریان بتوانند رمز دوم پویای خود را از طریق پیامک دریافت کنند که البته اپلیکیشن‌های بانکی هم در این میان فعال هستند که مشتری به انتخاب خود این رمز را دریافت می‌کند.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تاکید کرد که این طرح از ابتدای دی‌ماه سال جاری الزامی خواهد شد. محرمیان گفت: هزینه‌ای که وزارت ارتباطات از بانک بابت هر پیامک پیامک‌ دریافت می‌کند، مشابه هزینه‌ای است که همین الان از بانک‌ها بابت سایر تراکنش‌های بانکی دریافت می‌شود، اما در حال رایزنی هستیم که در این مورد تخفیفات ویژه‌ای را برای بانک‌ها نظر بگیرند.
وی از اعلام رقم هزینه هر پیامک برای بانک‌ها در اجرای طرح رمز دوم پویا خودداری کرد. محرمیان با بیان اینکه فیشینگ روندی است که از قدیم وجود داشته و همواره به دنبال مدیریت این موضوع بوده‌ایم، تصریح کرد: دیگر صرف وقت و به تاخیر انداختن کار جایز نیست و یک تصمیم همگانی گرفتیم که با همکاری بانک‌ها ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد. وی همچنین درباره بانکداری هوشمند، اظهار کرد: ما تحول در نظام بانکی را با بانکداری الکترونیک آغاز کردیم و در ادامه به سمت بانکداری دیجیتال حرکت می‌کنیم. وی افزود: در بانکداری الکترونیک، فرآیندها تحول بنیادی ندارند و سازمان بانک تغییرات بنیادی نمی‌کند، اما فرآیندها به صورت الکترونیک انجام می‌شود و نتیجه‌های خوبی هم اتفاق افتاده است. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال، تغییرات فضای کسب و کار را خواهیم داشت، تصریح کرد: کسب و کارها متنوع می‌شوند و بانک از حالت سنتی خود خارج شده و انتظار ما این است که بانک در این حوزه‌ها وارد شود و مهم‌تر از آن، مشارکت شرکت‌های نوپاست که اعتقاد داریم در کنار بانک‌ها می‌توانند همکاری ویژه‌ای داشته باشند و شرکت را به سمت و سوی جدیدی بروند. محرمیان با اشاره به هوشمندسازی نظام بانکی، گفت: هوشمندسازی وسیع‌تر از فضای دیجیتال است و ما باید در هوشمندسازی به همه ابعاد بانک، هوشمندانه نگاه کنیم؛ در واقع در بانکداری هوشمند شکل کار ما بانکداری تراکنش محور نیست، بلکه بانکداری داده‌محور است که در آن زمان صحبت از ابرداده و الگوریتم‌های هوشمند است. وی با بیان اینکه بانکداری هوشمند در دنیا نیز به تازگی در حال اجراست، اظهار کرد: با افتخار می‌توانیم بگوییم که در بحث بانکداری دیجیتال از دنیا خیلی عقب نیستیم و به سمت بانکداری هوشمند نیز حرکت خواهیم کرد، چراکه چیزی نیست که بتوانیم از آن فرار کنیم و جزو اهداف ماست.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال