امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه

رمز پویا فعلا اجباری نمی‌شود
بیش از ۳۰ بانک، فعال سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند، اما به دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل‌ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست.
عبدالناصر همتی در این خصوص ضمن اشاره به فعالیت بانک‌ها در مورد رمز پویا، به مواردی در مورد فیشینگ اشاره کرد  و گفت: مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانک ها بوده و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به عهده آنها است.
رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: بانک‌ها اطلاع رسانی در خصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کرده‌اند. در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توأمان فعال هستند و به همین دلیل مشتریان به دلیل راحتی، ترجیح می دهند از رمز ایستا استفاده کنند.
وی تاکید کرد: رمز ایستا بایستی به گونه ای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان، در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود و نیز تعدادی از بانک ها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند.
رییس شورای پول و اعتبار گفت: بانک مرکزی ایران به موازات اقدامات لازم پیشگیرانه، با رصد مرتب شبکه های اجتماعی و پایش درگاه‌های شبکه پرداخت کشور و نیز تعامل با نهادهایی نظیر دادستانی، پلیس فتا و مرکز ماهر، اقدام به مسدودسازی تعداد زیادی سایت جعلی کرده است.
همتی اشاره کرد: بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راه اندازی کرده است، لیکن اتصال کلیه بانک ها به آن تا ابتدای دی ماه فرصت نیاز دارد.

فعالیت بین شهری اسنپ، تپ‌سی و ۹ تاکسی اینترنتی ممنوع شد
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در نامه ای به معاون دادستان کل کشور اسامی ۱۱ تاکسی اینترنتی غیرمجاز برای فعالیت در حوزه بین شهری را اعلام کرد.
پس از آنکه داوود کشاورزیان، معاون وزیر سابق راه و شهرسازی و رییس پیشین در ۸ مرداد ۹۶ اعلام کرد فعالیت اسنپ در حوزه حمل مسافر بین شهری ممنوع بوده و تنها تاکسی های با پلاک «ع» که مجوز از سازمان راهداری دارند، می توانند در این حوزه فعالیت کنند، تا کنون چند مرتبه دیگر موضوع فعالیت تاکسی های اینترنتی در بخش حمل مسافر بین شهری حاشیه ساز 
بوده است.
اخیرا نامه ای به امضای عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خطاب به محمد جواد حشمتی مهذب، معاون سابق قضایی دادستان کل کشور نوشته شده و در آن اسامی سایت ها و اپلیکیشن های غیر مجاز حمل مسافر بین شهری در استان های مختلف اعلام شده است. 
پیرو این نامه که در خرداد امسال به معاون سابق قضایی دادستان ارجاع شد، احمد فاضلیان معاون جدید قضایی دادستانی کل کشور نیز در نامه ای در شهریور امسال خطاب به علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران اسامی تاکسی های اینترنتی مورد نظر سازمان راهداری را به دادستان تهران ارائه داده تا اقدامات قانونی لازم در خصوص اپلیکیشن های مورد نظر انجام شود. گفتنی است اپلیکیشن هایی چون اسنپ، تپ سی، ماکسی، تاچ سی، تیراژه و چند استارتاپ دیگر در این لیست قرار دارند.

جریمه ۱۰ درصدی برای عدم عضویت در سامانه مودیان
بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، جریمه‌های مختلفی برای مودیان متخلف لحاظ شده است. برای عدم صدور صورتحساب الکترونیکی معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صورتحساب الکترونیکی یا 20 میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد، اعمال خواهد شد.
همچنین برای عدم عضویت در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیات متعلق به سایر مربیان یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران معادل 10 درصد مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طریق یا 20 میلیون ریال هر یکی بیشتر باشد. از سوی دیگر بر اساس قانون برای این افراد محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی نرخ صفر و این موضوع قانون مالیاتهای مستقیم در همان سال مالی لحاظ شده است.

واریز ۳۶۰ هزار میلیارد یارانه به حساب خانوارهای ایرانی
در چند سالی که دولت یارانه نقدی ۴۵ هزارو ۵۰۰ تومانی پرداخت کرده تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به حساب خانوارهای ایرانی واریز کرده است؛ این رقم نزدیک به بودجه عمومی است که امسال با آن کل کشور اداره می‌شود.
بررسی ها نشان می ‌دهد که از سال ۱۳۸۹ تا کنون برای هشت میلیارد نفر یارانه واریز شده که مجموعه هزینه‌ای حدود ۳۶۴ هزار میلیارد تومان به همراه داشته است.
۳۶۴ هزار میلیاردی که این سال خرج شده اکنون و در وضعیتی که دولت با کمبود منابع مواجه است، معادل بودجه سالانه آن شده است. در همین سال جاری که بودجه عمومی بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده کسری بودجه به سمتی پیش رفت که دولت بودجه را تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش داده است و رقم به رقم منابع برای آن اهمیت دارد ولی در همین زمان هم همچنان بابت یارانه نقدی بیش از ۷۸ میلیون نفر در ماه باید هزینه سنگین ۳۵۰۰ میلیارد تومانی را پرداخت کند.
قرار است بعد از سال‌ها تکلیف قانونی برای حذف یارانه بگیران پردرآمد امسال اتفاق تازه‌ای رخ دهد و نحوه یارانه‌دهی نقدی تغییر کند ولی آنچه تاکنون ثبت شده فقط حذف حدود یک میلیونی بوده است و با اینکه گفته می‌شود باید حداقل ۲۴ میلیون نفر حذف شوند و دولت هم بانک اطلاعاتی دقیق برای این مهم را در اختیار دارد، همچنان دست مسئولان برای اقدام اصلاحی می‌لرزد.
برخی کارشناسان معتقدند در این بین ملاحظات سیاسی و اجتماعی وجود دارد که مانع از آن می‌شود که حتی دولت دست به حذف میلیونی پردرآمدها بزند. ولی اکنون وضعیت مالی به نحوی است که دیگر فرصت برای مدارا نیست و باید بدون ملاحظه‌ای افراد پردرآمدی که شناسنامه مالی مشخصی دارند و تشخیص آنها هم کار آسانی است، یارانه‌شان حذف شود.
یارانه نقدی و حجم ۳۶۰ هزار میلیاردی تنها بخشی از پول کلانی است که سال‌هاست دولت‌ها بابت یارانه می‌پردازند و در سوی دیگر ماجرا یارانه‌های پنهان قرار دارند که در سال حجم آنها به بیش از ۹۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ابعاد خاص خود را به همراه دارند.
با وجود اعلامی که از سوی دولت و مجلس برای اصلاح روند پرداخت یارانه پنهان و آشکار در ایران وجود دارد فعلا به جمع‌بندی مشخصی در این رابطه نرسیده‌اند و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است این روند معیوب ادامه داشته و هزاران میلیارد منابع کشور این گونه خرج شود.

سامانه ثبت نام طرح ملی مسکن معرفی شد

سرپرست معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با معرفی سامانه ثبت‌نام طرح ملی مسکن، از خانه دار کردن ۲ دهک ضعیف جامعه با واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله خبر داد.
محمود محمودزاده اظهار کرد: «10 استانی که ثبت‌نام طرح اقدام ملی تولید مسکن در آن انجام می‌شود شامل سیستان و بلوچستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، قم، چهارمحال و بختیاری، کردستان و گلستان است.»
وی با بیان این‌که ثبت‌نام این طرح در استان کرمان انجام شده است، افزود: «10 استان شامل مرحله اول ثبت نام است و سایر شهرها و استان‌ها در مراحل بعدی که تامین زمین کنند، ثبت‌نام را آغاز خواهند کرد. هیچ محدودیتی برای شهرها در صورت تامین زمین وجود ندارد. فقط در کلانشهرها اولویت با شهرهای جدید پیرامون کلانشهرهاست.»
وی ادامه داد: «در تهران در شهرهای جدید پیرامون پایتخت، در شیراز عمده فعالیت در شهر جدید صدرا و در تبریز عمده فعالیت نیز در شهر سهند است.»
سرپرست معاون مسکن و ساختمان گفت:‌ «ثبت‌نام اقدام ملی تولید مسکن، استان به استان انجام می‌شود و هر استانی که آماده‌تر باشد سریع‌تر ثبت‌نام انجام خواهد شد.»
محمودزاده با اعلام این‌که 180 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، بافت فرسوده و سایر شهرها آغاز شده، است، گفت: «این تعداد واحد اقدام ملی تولید مسکن در مراحل مختلف ساخت و ساز شامل فوندانسیون، اسکلت، سقف سوم و چهارم و با درجات مختلف پیشرفت قرار دارد.»
وی نشانی ثبت نام طرح اقدام ملی تولید مسکن را برای گروه‌های هدف و واجدین شرایط را tem.mrud.ir اعلام کرد و افزود: «ثبت نام‌ این طرح از فردا آغاز می‌شود.»
وی یادآور شد: «با توجه به قوانین موجود، امکان ارایه زمین به صورت رایگان وجود ندارد. به همین دلیل، طرح اقدام ملی تولید مسکن برای گروه‌های کم‌درآمدی به صورت واگذاری زمین به صورت اجاره 99 ساله و به صورت گروهی برای متقاضیان است که طرح ملی مسکن در شهرهایی مانند کرمان، سیرجان و زاهدان به این شیوه اجرا می شود.»
سرپرست معاون مسکن و ساختمان همچنین گفت: «قیمت تمام شده دومین شیوه طراحی شده در اجرای طرح اقدام ملی مسکن است. بدین معنا که در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن، زمین توسط وزارت راه و شهرسازی به نهادهایی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان یا نهادهای دیگر به عنوان عامل چهارم واگذار می شود و آن نهادها بر اساس ثبت نامی که در سامانه انجام می دهند، سازندگان خوشنام را به کار گماشته و با قیمت تمام شده ساختمان را برای مردم می سازند.»
محمودزاده بیان کرد: «در شیوه مشارکتی نیز بیشترین سهم به سازنده تعلق می‌گیرد و در این بخش سهم دولت کمتر از 25 درصد است و این بخش، سهم ناچیزی را در تولید مسکن به خود تخصیص داده است.»
به گفته وی، در اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن سبدهای متعددی برای اقشار مختلف تعریف شده که با توجه به شرایط درآمدی و توان افراد مختلف متفاوت است.
وی از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با گروه‌های خاص برای تولید مسکن خبر داد و گفت: «تفاهم‌نامه‌های با وزارت دفاع برای احداث 100هزار واحد مسکونی برای کارکنان نیروهای مسلح، با ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای احداث 50هزار واحد مسکونی برای اقشار کم‌درآمد، با بنیاد مستضعفان برای احداث 100هزار واحد منعقد شده است. همچنین تفاهم‌نامه‌هایی نیز با وزارت آموزش و پرورش برای مسکن فرهنگیان و با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مسکن کارگران بسته خواهد شد. با خیرین مسکن ساز تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رسانده‌‌ایم که آن موردی جاری و ساری و پایدار است.  »
به گفته محمودزاده، سازمان‌ها و بنیادهای اعلام شده در مناطقی که خودشان زمین در اختیار داشته باشند، به این طرح اختصاص می‌دهند تا به رونق تولید مسکن در کشور کمک کنند و با این روش در جهت ساخت مسکن برای زیرمجموعه خود اقدام خواهند کرد.

پلمپ خانه‎ های مجردی 
رییس پلیس پیشگیری تهران بزرگ از پلمپ ۳۷خانه مجردی در حوالی میدان امام حسین(ع) خبر داد که به پاتوق معتادان و سارقان تبدیل شده بود. سردار کیوان ظهیری با اشاره به کار سه ماه اطلاعاتی پلیس برای شناسایی این منازل، گفت: به مالکان این منازل اخطار 10روز برای تخلیه آنها داده شد اما متأسفانه تعدادی از آنها منازل را تخلیه نکرده بودند.

ارسال دستورالعمل‌ سلامت به مدارس
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از ارسال دستورالعمل‌های «سلامت دانش‌آموزان» به مدارس خبر داد و گفت: در آن همه موارد بهداشتی حتی بوفه مدارس مورد توجه بوده است. مهرزاد حمیدی همچنین بیان کرد: طرح آهن‌یاری در مدارس متوسطه اول دخترانه در حال اجراست، طرح فلورایدتراپی نیز در تمام دبستان‌های کشور عملیاتی شده است.

آخرین وضعیت سرطان‌های گوارشی 
رییس انجمن گوارش و کبد، با عنوان این مطلب که ۲۷درصد سرطان‌ها در ایران مربوط به سرطان‌های گوارش است، گفت: سالانه ۱۰هزار مورد سرطان معده در کشور داریم. رضا ملک زاده افزود: البته هنوز شیوع سرطان ایران از متوسط جهانی کمتر است. وی همچنین بیان کرد: ۳۰درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند، پرخوری و نداشتن تحرک بدنی از علل اصلی ابتلا به این بیماری است.

طرح ویژه برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف
رییس پلیس راهور تهران بزرگ از طرح ویژه پلیس برای برخورد با رانندگان متخلف موتورسیکلت پایتخت خبر داد.سردار محمدرضا مهماندار گفت: متاسفانه تعداد زیادی از تصادفات پایتخت را موتورسیکلت‌ها تشکیل می‌دهند که یا جان خود را در این تصادفات از دست می‌دهند یا به واسطه بی احتیاطی و رانندگی نامناسب، منجر به فوت عابران پیاده می‌شود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال