امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران روز گذشته و برای چندمین بار در هفته های اخیر، سایپا و ایران‌خودرو را عامل گرانی‌های اخیر در بازار خودرو دانست و از سازمان‌های نظارتی خواست به موضوع ورود کنند.
سعید موتمنی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها تنها در خودروهای پرتیراژ دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو رخ داده و برای خودروهای بالای ۱۰۰میلیون تومان افزایش قیمتی وجود نداشته است، اظهار کرد: «عرضه این خودروها در بازار به درستی انجام نمی‌شود، اگر  عرضه به اندازه کافی انجام شود، گرانی در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود.»
وی ادامه داد: «این گرانی‌ها در حالی است که با توجه به اینکه نوسان نرخ ارز در بازار وجود نداشته است، بنابراین نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو وجود داشته باشد. گرانی‌های اخیر به این دلیل است که شرکت‌های خودروسازی نتوانسته‌اند نیاز بازار را تامین کنند و عرضه کم بوده است.»
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با ایسنا افزود: «لازم است که سازمان‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود کرده و پاسخگو باشند که چه اتفاقی افتاده که افزایش قیمت‌ داشته‌ایم. طی دو سه هفته اخیر بیشتر افزایش قیمت‌ها در پژو ۲۰۶ و پراید بوده که عرضه آن به بازار کم بوده است و به طور مثال پراید ۱۳۱ و ۱۱۱ کم فاکتور شده‌اند.»
وی ادامه داد: «نهادهای نظارتی باید پاسخگو باشند که چرا خودروسازان نمی‌توانند نیاز بازار را تامین کنند که این موضوع باعث شده اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد شود. غیر از ایران‌خودرو و سایپا که شرکتی مسئول پاسخگویی به نیاز بازار خودروهای پرتیراژ نیست. وقفه‌ای در عرضه ایجاد شده که باعث اختلاف قیمت‌ها شده است که غیرمنطقی است.»
موتمنی با بیان اینکه اینکه این اتفاق به صورت مقطعی افتاده است، تصریح کرد: «اگر عرضه خودرو به بازار به صورت کافی و به درستی انجام شود و نیاز روزانه بازار تامین شود، صد درصد قیمت‌ها پایین خواهد آمد؛ ضمن اینکه در بازار خریدار کم است و هرکس که در این وضعیت خرید انجام دهد؛ متضرر خواهد شد.»
وی تاکید کرد: «با توجه به اینکه ثبات نرخ ارز در بازار وجود دارد، افزایش قیمت خودروهای پرتیراژ منطقی نیست. در حال حاضر این قیمت‌ها واقعی نیستند و مردم باید صبر کنند تا خودروسازان عرضه را به درستی انجام دهند تا قیمت‌ها کاهش پیدا کنند. در این شرایط هرکس اقدام به خرید کند، در روزها یا ماه‌های آینده ضرر خواهد کرد.»
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران خاطرنشان کرد: «علاوه بر این عده‌ای هم احساس می‌کنند که اگر یک خودرو قرار است از رده خارج شود، امکان افزایش قیمت آن وجود دارد. تقاضای کاذب ایجاد می‌کنند که به گرانی‌ها دامن بزنند. اما حقیقت این است که زمانی که یک خودرو از رده خارج می‌شود، به مرور از ارزش قیمتی آن کاسته خواهد شد؛ چراکه شرکت‌ها خودروی جایگزین معرفی می‌کنند و مردم هم به دنبال خودروی ‌به‌روز و نه خودروهای از رده خارج هستند.»
 
مصرف بالای برق از چالش های فعلی کشورمان در حوزه انرژی است و بر این اساس برنامه های تشویقی و تنبیهی برای مدیریت مصرف در نظر گرفته شده است. سال گذشته شاهد افزایش 16 درصدی تعرفه برق پرمصرف ها بودیم و خبرها حاکی از این است که این روند سال آینده نیز ادامه دارد. همچنین وزارت نیرو در نظر دارد تا به مشترکان کم مصرف برق مشوق هایی ارائه کند.
سخنگوی صنعت برق روز گذشته با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف سالانه است و سال آینده نیز این مصوبه اجرا می‌شود، گفت: «افزایش سقف تعرفه برق مشترکان پرمصرف در سال جاری 16 درصد بود و برنامه‌ای برای افزایش بیشتر از آن در دستور کار نیست.»
مصطفی رجبی مشهدی در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امسال تعرفه برق مشترکان پرمصرف در سه ماه تابستان 16 درصد افزایش داشت آیا این برنامه در سال آینده نیز اجرا خواهد شد و آیا احتمال دارد که سال آینده تعرفه برق مشترکان پرمصرف بیشتر از 16 درصد امسال باشد؟ گفت: «بر اساس مصوبه دولت تعرفه برق مشترکان پرمصرف سالانه افزایش می‌یابد و این برنامه مختص به سه ماه تابستان و پیک بار است. این برنامه با هدف درآمدزایی نیست بلکه با هدف کاهش مصرف برق مشترکان پرمصرف اجرا می‌شود.»
سخنگوی صنعت برق افزود: «افزایش سقف تعرفه برق مشترکان پرمصرف در سال جاری 16 درصد بود و فعلاً برنامه‌ای برای افزایش بیشتر از این عدد در دستور کار نیست.»
وی در خصوص اثرات این افزایش بر نحوه مصرف مشترکان به فارس گفت: «افزایش 16 درصدی تعرفه برق برای مشترکان پرمصرف اثرگذار بود و به هر شکل به اندازه‌ای که فرصت تبلیغات داشتیم از این برنامه بهره‌گیری لازم صورت گرفت.»
رجبی مشهدی ادامه داد: «حدود 72 درصد مشترکان زیر سقف الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کردند اما الان این عدد به 86 درصد رسیده و نشان می‌دهد که 86 درصد مشترکان زیر الگوی مصرف برق هستند.»
سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: «مشترکان خانگی کنتور لحظه‌ای ندارند که ما بخواهیم بگوییم در لحظه چه میزان کاهش مصرف برق داشته‌ایم اما به هر حال این عدد نشان می‌دهد که چه تعداد مشترکین نسبت به سال قبل الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند.»
محمد حسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت توانیر نیز با اشاره به لزوم مدیریت مصرف برق از اعطای جایزه به کم مصرف ها خبر داد و گفت: «جایزه‌ای برای مردمی که اقدام به کاهش مصرف برق در تابستان سال ۹۹ کنند در نظر گرفته می‌شود، که نوع این جایزه یا پاداش تا دو ماه آینده مشخص می‌شود.»
وی  در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «پرداخت مطالبات برقی ایران از عراق، نظم گرفته و پس از جلسات متعددی که با مسئولان برق عراق داشتیم، این کشور اکنون به پرداخت بدهی‌های برقی خود به ایران توجه دارد و با توجه به ادامه صادرات برق به عراق، مطالباتی از این محل به‌صورت مرتب ایجاد و پرداخت می‌شود و این روند ادامه دارد.»
وی افزود: «در یک سال گذشته یک میلیارد دلار از مطالبات ایران بابت صادرات برق به کشورهای همسایه دریافت شده است.»
متولی‌زاده با تاکید بر این‌که تابستان سال جاری نسبت به سال‌های قبل بسیار گرم‌تر بود، گفت: «به همین دلیل از نظر تامین برق نگرانی داشتیم که با همکاری مردم و با اجرای طرح‌های تشویق‌محور توانستیم پیک بار سال 1398 را مدیریت کنیم.»

وی ادامه داد: «سال 1399 با توجه به تجربه موفق سال 1398 همان روش‌ها ادامه پیدا می‌کند و طرح‌های تشویقی با صنایع و کشاورزان را ادامه خواهیم داد.»
مدیرعامل شرکت توانیر با تأکید بر این‌که امسال بالغ بر 350 میلیارد تومان پاداش همکاری به صنایع و بخش کشاورزی داده شد، گفت: «120 هزار مشترک در بخش‌های صنعت و کشاورزی برای مدیریت بار همکاری کردند و پاداش مذکور را دریافت کردند.»
متولی‌زاده از به‌کارگیری روش تشویقی جدید برای پیک بار سال 1399 خبر داد و گفت: «با هدف کاهش 1000 مگاوات در بخش خانگی و تجاری در پیک بار سال 1399 طرح‌های تشویقی به مردم ارائه می‌شود.»
وی افزود: «این مهم از طریق شرکت‌های استارت‌آپ که بتوانند با مردم ارتباط برقرار کنند، صورت خواهد گرفت و مکانیزم‌هایی طراحی خواهیم کرد که بتوانیم از ایده استارت‌آپ‌ها استفاده کنیم.»
مدیرعامل توانیر تصریح کرد: «جایزه‌ای برای مردمی که اقدام به کاهش مصرف برق در تابستان سال 99 کنند در نظر گرفته می‌شود، که نوع این جایزه یا پاداش تا دو ماه آینده مشخص می‌شود.»
وی در ادامه با تاکید بر این‌که سیاست دولت کاهش نقش خود در تولید و فروش برق است، افزود: «بخش خصوصی می‌تواند از طریق قرارداد دوجانبه و بورس در این فرآیند مشارکت داشته باشند، سازوکارها ابلاغ شده و از سمت دولت محدودیتی برای عرضه و تقاضای برق در بورس وجود ندارد.»
وی در ادامه با اشاره به افزایش تعرفه‌های برق از اردیبهشت‌ماه اظهار کرد: «به‌نظر من عامل تعرفه تاثیرگذار نبود بلکه توجه مردم به این موضوع افزایش یافت و باعث شد امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد به تعداد مشترکینی که در حد الگو مصرف می‌کردند، اضافه شود.»
مدیرعامل شرکت توانیر با اعلام این‌که بیش از سه میلیون مشترک امسال مصرف خود را به زیر الگو بردند، اضافه کرد: «از 30 میلیون مشترک خانگی هشت میلیون مشترک هم زیر الگو مصرف کردند و هم مصرف خود را کاهش داده و مشمول پاداش شدند.»
متولی‌زاده ادامه داد: «به‌طور کلی 85 درصد مردم (25 میلیون مشترک) در حد الگو و 15 درصد مردم بالای الگو مصرف می‌کنند.»
وی همچنین گفت: «براساس مطالعات بدون این‌که سطح رفاه خانوار کاهش پیدا کند، مصرف می‌تواند تا 30 درصد مدیریت شود.»
مدیرعامل توانیر خاطرنشان کرد: «امسال 3800 مگاوات در پیک بار با کمک مردم کاهش یافت و 350 میلیارد تومان پاداش داده شد، اگر این اتفاق صورت نمی‌گرفت، باید نیروگاه احداث می‌شد و 6000 میلیارد پول برای خرید برق پرداخت می‌شد.»

احضار واردکنندگان کالاهای لوکس

گمرک ایران، آخرین مهلت ارائه اسناد و مدارک لازم برای بررسی وضعیت پرونده‌های کالاهای گروه چهار (لوکس) که دارای ثبت سفارش هستند، اعلام کرد. گمرک جمهوری اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که "با توجه به ضرورت رسیدگی به مشکلات کالاهای موجود در بنادر و گمرکات کشور، تمامی صاحبان کالاهای گروه چهار که دارای ثبت سفارش بوده اما به هر دلیلی از جمله مشکل عدم تایید منشا ارز، اتمام تاریخ مجوز ثبت سفارش مربوطه، اتمام تاریخ مصوبه مربوطه و... موفق به اظهار یا ترخیص کالا نشده‌اند، حداکثر تا ١٢ آبان ١٣٩٨ باید نسبت به ارائه اسناد و مدارک مربوطه از جمله تصویر مجوز ثبت سفارش و تصویر قبض انبار کالای مربوطه به دفتر واردات گمرک ایران اقدام کنند. براساس این گزارش، این مهلت قابل تمدید نیست.

ایتالیا تحت فشار آمریکا پرواز‌ ماهان را قطع می‌کند!
دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی گفت: آمریکایی‌ها در راستای ادامه فشارهای خود به کشور ما، به ایتالیا فشار آورده‌اند ‌تا مانع‌ انجام پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به رم و میلان شود. مقصود اسعدی سامانی در مورد موضوع تحریم پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به کشور ایتالیا و شهرهای ر‌م و میلان به درخواست آمریکا، اظهار داشت: ‌آمریکایی‌ها در راستای ادامه فشارهای خود به کشور ما، به کشور ایتالیا فشار آورده‌اند ‌تا مانع‌ انجام پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به رم و میلان شود و ایتالیا تحت فشار آمریکا قرار گرفته است.
دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی  ادامه داد: بدین ترتیب پروازهای ماهان به ایتالیا و شهرهای رم و میلان، تا پایان آذرماه امسال برقرار خواهد بود و پس از آن ماهان پروازی به میلان ندارد.
وی گفت: البته شرکت ماهان پیش از این به کشورهایی اروپایی زیادی پرواز داشت. ضمن آنکه پروازهای ماهان به شرق اسیا برقرار است.
اسعدی سامانی با اشاره به اینکه فرصت ارتباطی بین ایران و ایتالیا با این تحریم قطعاً کمتر می‌شود، افزود: البته باید به این موضوع توجه داشت که پروازهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی به ایتالیا برقرار است‌.
دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی  یادآور شد: ‌پیش از این شرکت هواپیمایی ایتالیایی پروازهای خود را به ایران قطع کرده بود.
وی با مغرضانه خواندن چنین تحریم‌هایی از سوی آمریکا، اضافه کرد: قطعاً هوا‌پیماهایی که در این پروازها استفاده می‌شد  زمین‌گیر نمی‌شوند و در مسیر‌های دیگر بکار گرفته می‌شوند.
دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی  افزود: کشورهای غربی تلاش می‌کنند به هر مدل که می‌توانند به کشور ما فشار بیاورند.
بنابراین گزارش ‌به تازگی روزنامه ایتالیایی لا استامپا گزارش داده است که دولت این کشور تسلیم فشارهای آمریکا شده و قصد دارد پروازهای یک شرکت هواپیمایی ایران به شهرهای رم و میلان را از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) ممنوع اعلام و این خطوط هواپیمایی را تحریم کند.

تامین مالی بیش از ۸ میلیارد یورو در سامانه نیما
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به ثبات نسبی ایجاد شده در بازار ارز، اظهار کرد: این ثبات خود را در بازارهای مختلف و بازگشت ارزهای صادراتی نشان داده و از ابتدای سال تا امروز بیش از هشت میلیارد یورو واردات ارز خود را از طریق سامانه نیما تامین کرده است.
محمد لاهوتی گفت: جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که از فروردین‌ماه تا آبان ماه سال جاری ۱۰ میلیارد و ۳۴۴ میلیون یورو ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما عرضه شده و از این عدد هشت میلیارد و ۱۸۱ میلیون یورو برای واردات تخصیص یافته است. به این ترتیب در سامانه نیما بیش از یک میلیارد یورو مازاد بر تقاضا ارز واریز شده است.
به گفته وی، میانگین خرید یورو در سامانه نیما ۱۱ هزار و ۸۸۹ تومان و میانگین خرید دلار در این سامانه ۱۰ هزار و ۵۹۴ تومان بوده است.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این‌که علت کاهش ارزشی صادرات ایران در سال جاری واقعی شدن پایه‌های صادراتی بوده است، گفت: با این وجود صادرات وزنی ایران رشدی ۲۲ درصدی داشته که نشان می‌دهد ما در سال جاری کاهش صادرات نداشتیم. از سوی دیگر بانک مرکزی نیز اعلام کرده که ۷۱ درصد از ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته که نشان می‌دهد جز عده‌ای بسیار معدود، صادرکنندگان واقعی کشور تلاش کرده‌اند ارز خود را باز گردانند.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام، گفت: اروپا متعهد بود که منافع ایران را حفظ کند اما آمارهای صادراتی ما نشان می‌دهد که با کاهش عملکرد روبه‌رو بوده‌ایم و بسیاری از شرکت‌های اروپایی نیز دیگر با ایران کار نمی‌کنند. اروپا طرح اینستکس را پیشنهاد داد که تاکنون هیچ عملکردی از آن ندیدیم و تقریبا امیدمان را برای عملکرد آن از دست داده‌ایم.
به گفته وی، در شرایط فعلی ایران باید تلاش کند حضور در کشورهای همسایه و صادرات به آنها را در دستور کار قرار دهد و در بلندمدت به دیگر بازارها فکر کند. او با بیان این‌که تولیدکننده و صادرکنندگان واقعی از شفافیت قوانین مالیاتی استقبال می‌کنند، بیان کرد: در حال حاضر در کشور ما دو گروه به شکل ثابت مالیات‌هایشان را پرداخت می‌کنند. یک گروه کارمندان و کارکنان هستند و یک گروه واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار، متاسفانه در کشور ما هنوز بسیاری از صنف‌ها به شکل سنتی مالیات پرداخت می‌کنند و ما از شفاف‌ شدن قوانین مالیاتی و اجرای عادلانه آن استقبال می‌کنیم.
وی درباره چگونگی حفظ بازار کالاهای ایرانی در اقتصاد عراق پس از بازسازی، بیان کرد: قطعا ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در بلندمدت همواره ما صادرکننده باشیم و عراق از ما کالا بخرد. قطعا گزینه‌هایی همچون تجارت متقابل و تهاتر کالا در دوران تحریم مسائلی است که می‌توان در رابطه با عراق در دستور کار قرار داد و معاونت اقتصادی وزارت خارجه در این حوزه نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

کاهش ۲۲ درصدی تولید گوشت نسبت به پارسال
مرکز آمار از افزایش ۱۳ درصدی تولید گوشت قرمز در تابستان نسبت به بهار امسال خبر داد و اعلام کرد که هرچند تولید این محصول نسبت به فصل قبلش افزایش یافته اما ۲۲ درصد نسبت به تابستان پارسال کاهش دارد. طبق بررسی‌های مرکز آمار از کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در فصل تابستان، وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌شده در این مدت جمعاً ٧٧ هزار تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر دام‌ها بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با٤٣,٣ هزار تن معادل ٥٦.٢ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ٢٥.٧ هزار تن، بز و بزغاله با ٦.١ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ١.٩ هزار تن به‌ترتیب ٣٣.٣ درصد، ٧.٩ درصد و ٢.٦ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در تابستان سال ۱۳۹٨ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹٧ نشان‌دهنده کاهش ٢٢ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ٢١ درصد، برای بز و بزغاله ٢٦ درصد و برای گاو و گوساله ٢٣ درصد بوده است.
نتایج حاصل از این طرح نشان می‌دهد که تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌ها در فصل تابستان نسبت به فصل بهار همین سال بیش از ١٣ درصد افزایش داشته است.
 
بازارهای اقلیم کردستان عراق  در انتظار کالاهای ایرانی
منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید اقلیم کردستان عراق بازار مناسبی برای فروش کالاهای ایرانی است و مسئولان باید از این ظرفیت استفاده کنند.
وی  با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت بازارهای اقلیم کردستان، گفت: از آنجایی که اقلیم کردستانعراق بازار مناسبی برای فروش کالاهای ایرانی است، مسئولان باید با فراهم کردن زمینه‌های لازم روند فعالیت تجار را تسهیل کرده و صادرات و ارزآوری را افزایش دهند. نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید سال گذشته استاندار کردستان، مسئولان و برخی از نمایندگان مجلس از اقلیم کردستان عراق، یادآور شد: مردم اقلیم کردستان عراق خواهان کالاهای ایرانی هستند و بیشتر مصالح ساختمانی و محصولات کشاورزی خود را از ایران تامین می‌کنند.
وی با بیان اینکه بازار اقلیم کردستان عراق ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات ایران است، اظهار کرد: از آنجایی که مرز باشماق مریوان دومین مرز صادراتی ایران است، وزیر راه و شهرسازی باید زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ظرفیت را فراهم کند زیرا علیرغم اینکه جاده‌های این منطقه ترانزیتی و بین المللی هستند، طی 40 سال گذشته اقدامی برای تعمیر و به سازی آن صورت نگرفته است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به استفاده از پتانسیل‌های صادراتی اقلیم کردستان، اضافه کرد: حذف بوروکراسی اداری فعالیت تجار ایرانی را تسهیل می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم عوارض خروج از کشور را یکی از موانع افزایش صادرات کشور دانست و ادامه داد: بسیاری از نیروهای شاغل اقلیم کردستان عراق، ایرانی هستند اما به دلیل افزایش عوارض خروج از کشور تردد این افراد با مشکل روبه رو شده است.

تفاوت سال بازنشستگی نباید به اختلاف در دریافتی منجر شود
رحیم زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در حال حاضر برخی بازنشستگان با مدرک و ردیف شغلی همسان به دلیل تفاوت در سال بازنشستگی، دریافتی متفاوتی دارند، در حالی که تفاوت در سال بازنشستگی نباید به تفاوت در دریافتی منجر شود.
وی  با اشاره به ضرورت همسازی حقوق بازنشستگان، گفت: از آنجایی که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مطالبات جدی این قشر است، دولت باید در لایحه بودجه سال 99 علاوه بر افزایش حقوق متناسب با نرخ تورم، در راستای جلوگیری از شکاف حقوق، منابع مالی موردنیاز برای همسان سازی حقوق بازنشستگان را نیز پیش بینی کند.
نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به ماده ۱۲ قانون برنامه ششم، گفت: براساس این ماده، دولت مکلف است در طول اجرای برنامه ششم توسعه، بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد و سازمان تامین اجتماعی نیز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را در طول اجرای این قانون متناسب‌سازی کند.
وی با بیان این که درصد بسیاری از بازنشستگان با حقوق‌های ناچیز گذران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: در وضعیتی که کشور شرایط اقتصادی خاصی را تجربه کرده و قیمت برخی اقلام و مایحتاج ضروری خانوارها چندین برابر شده، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بلاتکلیف باقی مانده و دولت نیز منابع مناسبی برای اجرایی کردن این مهم در لایحه بودجه سال 99 پیش‌بینی نکرده است. سخنگوی کیمسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس با بیان اینکه دولت نتوانست منابع لازم برای همسازی حقوق بازنشستگان را در بودجه سال ۱۳۹۸ تامین کند، اضافه کرد: دولت باید در لایحه بودجه سال ۹۹، منابع لازم برای همسازی حقوق بازنشستگان را پیش بینی کند. این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در لایحه بودجه سال 99 باید برای اختصاص بودجه و منابع جهت همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحولی اساسی صورت گیرد.
سخنگوی کیمسیون ویژه حمایت از تولید ملی تاکید کرد: در حال حاضر بازنشستگان با مدرک و ردیف شغلی همسان به دلیل تفاوت در سال بازنشستگی، دریافتی متفاوتی دارند، در حالی که تفاوت در سال بازنشستگی نباید به تفاوت در دریافتی منجر شود.

کم و کیف بهره‌برداری ایران از فرصت تمدید معافیت‌های صادرات برق به عراق
اسدالله قره خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: ایران از ظرفیت صادرات برق به عراق به تناسب زیرساخت‌های موجود استفاده مفیدی کرده است اما وزارت نیرو نباید درمقابل انعقاد قرارداد با بخش خصوصی جهت احداث نیروگاه مقاومت کند. وی با اشاره به فرصت ایران برای بهره‌برداری از تمدید معافیت‌های صادرات برق، گفت: ایران توانسته به تناسب توانایی خود، از فرصت صادرات برق به عراق استفاده کند این در حالی است که صادرات گاز نیز به این کشور انجام می‌شود.
نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران متناسب با ظرفیت موجود، به عراق برق صادر کرده است، افزود: اگرچه ایراداتی مانند عدم عملیاتی شدن برخی از تفاهم‌نامه‌های مرتبط با احداث نیروگاه در عراق وجود دارد اما در کل ایران از تمام ظرفیت‌های خود با توجه به زیرساخت‌ها برای صادرات برق به عراق استفاده کرده است.
وی تاکید کرد: وزارت نیرو باید با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های جدید تفاهم‌نامه و قراردادهای امضاء شده را عملیاتی کند تا مدت طولانی در سطح کاغذ باقی نمانند، اما متاسفانه اراده همکاری با بخش خصوصی برای احداث نیروگاه‌های جدید در وزارت نیرو وجود ندارد.
قره‌خانی با اشاره به اینکه صادرات برق به کشورهای دیگر ارزآوری خوبی دارد، افزود: در سال گذشته حجم بسیار خوبی از برق به عراق صادر شده است و از آنجا این کشور به دلیل آب و هوای خشک و بارش کمی که دارد نیازمند واردات برق است لذا ایران می‌تواند صادرات بیشتری به این کشور داشته باشد.
به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افغانستان یکی دیگر از کشورهایی است که نیازمند واردات برق است بنابراین ایران باید برنامه جامع‌تری برای صادرات برق به این کشور داشته باشد.
 
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال