امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
طراحی سامانه‌هایی برای برقراری ارتباط بین دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های معاملاتی
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طراحی سامانه‌هایی برای برقراری ارتباط بین دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های معاملاتی خبر داد و گفت: در حال تهیه پیش‌نویس اصلاح و به‌روزرسانی قوانین دفاتر اسناد هستیم.
ذبیح‌الله خداییان در خصوص مالکیت معنوی عنوان کرد: فعالیت‌های سازمان ثبت در مورد مالکیت معنوی در بخش اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری به‌صورت سیستمی و الکترونیک است، اگر کسی بخواهد اختراع و طرح‌های صنعتی را به ثبت داخلی یا خارجی برساند تمام مراحل آن از پذیرش اظهارنامه، پرداخت‌ها، انتشار آگهی‌ها و ... به‌صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور افراد در مرکز مالکیت معنوی وجود ندارد. وی در برنامه تلویزیونی روی خط خبر، به بررسی ماموریت‌ها و برنامه‌های سازمان ثبت اسناد و املاک برای رفع دغدغه‌های شهروندان پرداخت و تاکید کرد: در رابطه با این موضوع افراد بدانند اصلاً نیازی به مراجعه به دفاتر خاص و یا افراد خاصی که معمولاً پول‌های کلانی از افراد می‌گیرند نیست و خودشان راسا می‌توانند به پرتال مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند و راهنمایی‌های لازم و فرم‌های موردنیاز در این قسمت برای تقاضای ثبت موجود است و علاوه بر این، پیشخوان نیز در مرکز مالکیت معنوی، مشاوره‌های لازم را به افراد ارائه می‌دهند. رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اضافه کرد: ما در این زمینه جزو کشورهای برتر و پیشرو هستیم و تاکنون ۹۳۶ هزار ۲۶۷ اظهارنامه علامت تجاری داخلی، ۵۴ هزار ۲۲۵ اظهارنامه علامت تجاری خارجی، ۱۸۰ هزار ۱۹۱ اظهارنامه اختراع، ۹۷ هزار ۶۸۶ اظهارنامه طرح صنعتی، ۱۶۰ نشانه جغرافیایی داخلی و ۶۲ نشانه جغرافیایی بین‌المللی را به ثبت رسیده است. خداییان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، تعداد اظهارنامه علائم تجاری ما ۵۹ هزار ۴۴۰ مورد بوده که ۱۳ هزار ۹۶۰ مورد آن ثبت‌شده است؛ درزمینه اختراعات حدود ۵ هزار ۵۴۰ مورد که از این تعداد ۱۱۶۱ مورد آن ثبت‌شده است، درزمینه طرح‌های صنعتی ۸ هزار ۱۰۰ مورد اظهارنامه داشتیم که نزدیک ۳ هزار از این تعداد ثبت‌شده است.

 با تخلفات برخورد جدی خواهد شد
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ارتباط با دفاتری که سوءاستفاده می‌کنند و پول‌های زیادی از افراد به بهانه‌های مختلف می‌گیرند گفت: دستگاه‌های نظارتی، حفاظت‌واطلاعات سازمان و بازرسی را فعال کرده‌ایم؛ تا این موارد را زیر نظر داشته باشند و با تخلفات برخورد جدی خواهد شد.
وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در سازمان ثبت اسناد ارتقا سلامت اداری است و برخورد با این افراد شدید خواهد بود در این زمینه هماهنگی با دادستان تهران و سایر استان‌ها صورت گرفته و با تاکیدی که رییس قوه‌قضاییه مبنی بر مبارزه با فساد دارد این موضوعات در دستور کار است.
خداییان افزود: سند عادی، اعتباری به آن شکل در جهان ندارد، چون منشأ بسیاری از جرایم ازجمله پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری و... سند عادی است؛ با توجه به تجربیات گراسنگ رییس قوه‌قضاییه در این زمینه، بر توسعه سند رسمی تاکید شده و این موضوع در طرح تحول قوه‌قضاییه پیش‌بینی‌شده است و پیگیر این موضوع هستیم که از طریق مجلس اعتبار اسناد رسمی را ارتقا ببخشیم. وی تصریح کرد: خوشبختانه طرحی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با همین عنوان مطرح است و ما نیز پیش‌نویسی در این زمینه تهیه‌کرده‌ایم.
خداییان تصریح کرد: ما در طرحی که پیش‌نویس کرده‌ایم مخالف با بنگاه‌های معاملات ملکی و خودرو نیستیم این بنگاه‌ها به کار اصلی خود که دلالی و واسطه‌گری است می‌پردازند و پس از توافقات با خریدار و فروشنده، سند در دفاتر تنظیم شود که در این رابطه هزینه‌ای نیز اضافه نمی‌شود و متناسب با فعالیت انجام‌شده هزینه اخذ می‌شود و حتی هزینه پایین می‌آید. فردی که می‌خواهد اجاره‌نامه‌ای تنظیم کند اگر همزمان سند را در دفاتر اسناد رسمی تنظیم کند شاید کمتر از یک‌دهم آن مبلغی که در بنگاه‌های معاملاتی می‌دهد از وی گرفته می‌شود. وی گفت: در این زمینه ساماندهی بنگاه‌های معاملاتی و طراحی سامانه‌هایی برای برقراری ارتباط بین دفاتر اسناد رسمی و بنگاه‌های معاملاتی در دستور کار است و پیشنهاد آن را داده‌ایم. اگر این طرح به تصویب برسد ما آمادگی داریم ظرف مدت ۲ تا ۳ ماه این کار را انجام دهیم.

 تهیه پیش‎نویس اصلاح و به روز رسانی قوانین دفاتر اسناد
خداییان خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار دفتر اسناد رسمی در سراسر کشور داریم؛ یک سری قوانینی که مربوط به دفاتر اسناد رسمی است ایرادات و نواقصی دارد که بر این اساس بر روی اصلاح و به‌روزرسانی قوانین کار می‌کنیم و در حال تهیه پیش‌نویس هستیم که ان‌شاءالله با کمک مجلس و دولت کارها را پیش ببریم.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به لحاظ تنگنای مالی که وجود دارد نتوانستیم همه فعالیت‌ها را در سازمان ثبت سیستمی کنیم، ولی قسمت زیادی از فعالیت‌ها سیستمی است و ان‌شاءالله این قضیه را ارتقا می‌بخشیم که نیازی به مراجعه مردم به واحدهای ثبتی نباشد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال