امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

کاهش تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن

ناکارآمدی وام مسکن، تقاضا برای خرید اوراق تسه را کاهش داده است. این روند در پی افزایش ادامه دار قیمت مسکن در هفته های اخیر تشدید شده است و کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن را در پی داشته است.  قیمت هر برگه تسهیلات مسکن در معاملات روز گذشته فرابورس به کمترین نرخ چند سال اخیر رسید و قیمت ۳۹ تا ۴۱ هزار تومان را در چند نماد معاملاتی تجربه کرد. گزارش ها حاکی  از کاهش ۳۳‌درصدی معاملات مسکن در تهران در خرداد ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.

در معاملات روز گذشته اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس که سبب شده تا تابلوی این بازار کاملاً قرمزپوش باشد و یکی از نمادهای معاملاتی تسه شامل تسه ۹۸۰۴ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در تیرماه ۹۶) به قیمت ۳۸ هزار و ۴۶۶ تومان در کمترین قیمت و ۴۰ هزار و ۴۸۷ تومان در گران‌ترین قیمت (با میانگین ۳۹ هزار تومان) به فروش برسد و اولین نماد معاملاتی در اوراق تسهیلات مسکن باشد که ورود به کانال ۳۰ هزار تومانی را تجربه کند.

روز گذشته همچنین در ۵ نماد معاملاتی تسه ۹۶۱۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۶)، تسه ۹۶۰۵ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۶)، تسه ۹۶۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۶)، تسه ۹۶۰۹ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در آذر ۹۶) و تسه ۹۷۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۷) در کمترین قیمت در بازه ۴۱ هزار تومان و در گران‌ترین قیمت در بازه ۴۲ تا ۴۴ هزار تومان به فروش رسیدند.

گفتنی است در ۷ نماد معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن نیز فروش این برگه‌ها در کمترین قیمت در بازه قیمتی ۴۲ هزار تومان و گران‌ترین نرخ نیز در بازه قیمتی ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان فروخته شد.

از نظر حجم معاملات نیز بیشترین تعداد خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن به اوراق تسهیلات مسکن صادره در خرداد ۹۸ (تسه ۹۸۰۳) اختصاص دارد که بیش از ۳ هزار نفر در صف خرید بوده و ۳۳ هزار و ۳۰۰ برگه خریداری کردند. در حالی که فرابورس ماهانه آمار معاملات انواع سهام، برگه‌ها، اوراق بدهی، اسناد خزانه، سهام گروه‌های مختلف بورس شامل صنعتی‌ها، شیمیایی، فلزی‌ها و …، صندوق‌های سرمایه گذاری و ابزار نوین معاملاتی را منتشر می‌کند، در خرداد ماه آماری از میزان خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن ارائه نکرده و تنها به ذکر این جمله که «اوراق تسهیلات مسکن افت حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد»، بسنده کرده است. جمع آوری آمار منتشره در خصوص معاملات اوراق تسهیلات مسکن در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد تنها در ۱۸ روز کاری، معاملات در این بازار انجام شد و تعداد ۴۳ میلیارد و ۶۵۲ میلیون برگه اوراق تسهیلات مسکن به ارزش ۱۴ هزار و ۷۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان (با احتساب مجموع قیمت هر برگه به اضافه ارزش ۵۰۰ هزار تومانی هر برگه برای دریافت تسهیلات مسکن) خرید و فروش شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته (خرداد ۹۷) کاهش ۲۱ درصدی از نظر حجم و ۴۲ درصدی از نظر ارزش معاملات را نشان می‌دهد.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال