امروز ۲۲ آبان ۱۳۹۸
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۲ آبان ۱۳۹۸
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

 

مشاور وزیر صنعت خبر داد

واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی

کارشناسان خودرو بارها از ثمرات مثبت خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی گفته و بر این امر تاکید کرده‌اند، در همین راستا مشاور وزیر صنعت از ضرورت واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی خبرداد و با بیان اینکه حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی را بهترین راه برای توسعه و نوسازی صنعت خودرو است، اظهارداشت: یکی از سیاست هایی که باید دنبال شود،  خصوصی سازی شرکت های خودروسازی است که باعث ایجاد رقابت و مدیریت حرفه ای در صنعت خودرو خواهد شد.

اصغر خسروشاهی، مشاور خودرویی وزیر صنعت با اشاره به این موضوع که سیاست و رویکرد وزارت صنعت،‌ حمایت از تولید داخلی است،‌اظهارداشت: «صنعت خودرو، به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور است که باید توجه ویژه ای به آن شود.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه ۲ میلیون خودرو نیاز کشور است، به مهر گفت: «طبیعتا چنین ظرفیتی در بازار داخلی، فرصت بسیار مناسبی برای نوسازی و توسعه صنعت خودرو کشور است که باید از این فرصت استفاده کرد.»

مشاور خودرویی وزیر صنعت با بیان اینکه صحیح نیست که چنین بازار بزرگی صرفا در اختیار

خارجی ها قرار گیرد، خاطرنشان کرد: «نیاز بازار داخلی به خودرو و از طرف دیگر وجود ظرفیت مناسب تولید و وجود نیروهای متخصص فنی بومی زمینه را برای رشد و توسعه صنعت خودرو مهیا کرده است.» مشاور خودرویی وزیر صنعت ادامه داد: «من معتقدم باید به سمت تولید داخل حرکت کنیم ولی این به معنای آن نیست که رقابت وجود نداشته باشد. ما در داخل کشور می توانیم رقابت ایجاد کنیم تا تولیدکنندگان در رقابت با یکدیگر بهترین محصول را با قیمت و کیفیت مناسب به مردم ارائه کنند.»

وی با بیان اینکه دولت به شدت از سیاست های خصوصی سازی حمایت می‌کند، تصریح کرد: «این کار در صنعت خودروسازی عملیاتی است و خصوصی سازی شرکت های خودروسازی در برنامه دولت است ولی از نظر اجتماعی در جامعه بایستی آمادگی لازم وجود داشته باشد.»

مشاور خودرویی وزیر صنعت افزود: «با توجه به جایگاه و وسعت صنعت خودرو در کشور، دولت صرفا تصمیم گیر نیست. نهادهای دیگری نیز تاثیرگذار هستند که باید همه دست به دست همدیگر دهند.»

وی با اشاره به اینکه ظاهرا سهم دولت در خودروسازان حدود ۲۰ درصد است، خاطر نشان کرد: «واقعیت امر این است که شرکت های خودروسازی همچنان دولتی هستند.»

مشاور خودرویی وزیر صنعت افزود: «متاسفانه در روند خصوصی سازی، شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا اقدام به خرید سهام این دو شرکت کرده‌اند. لذا به نحوی اکثریت هیئت مدیره این دو شرکت در اختیار مدیران دولتی است.»

خسروشاهی با بیان اینکه ایجاد قطب سوم با محوریت ایدرو عملیاتی است، گفت: «من با این شکل که دولت باید قطب سوم ایجاد کند،‌ مخالف هستم. ما قرار است خصوصی سازی کنیم این به آن معنا است که دولت حضور نداشته باشد. پس معنا ندارد که قطب سوم با محوریت دولت صورت گیرد.»

وی در ادامه افزود: «باید سیاست هایی ایجاد کنیم که خودروسازان خارجی یا بخش خصوصی در صنعت خودرو سرمایه گذاری کنند و قطب سوم با محوریت بخش خصوصی شکل گیرد. وزارت صنعت و دولت بایستی زمینه را مهیا کند و نه اینکه خودش سرمایه گذاری کند.»

مشاور خودرویی وزیر صنعت در پایان در خصوص قرارداد ایدرو و رنو نیز گفت: «سهم ایدرو در قرارداد رنو حداقل و حدود ۲۰ درصد است. این سهم به نوعی تضمین کننده سرمایه گذار بخش خصوصی داخلی و  سرمایه گذار خارجی است.»

وی گفت: «قرارداد ایدرو و رنو در حال مذاکرات نهایی است و به زودی مراحل اجرایی کار آغاز می شود.»