امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

اخبار کوتاه  

تامین کالا‌های اساسی مورد نیاز شب عید
 سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: ذخایر استراتژیک، نهاده‌های دام و طیور و محصولات اساسی برای شب عید به حد کافی تامین شده است.
عباس کشاورز در خصوص واردات کالا‌های اساسی اظهار کرد: از نظر واردات، کالا‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ کالا‌های اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند مانند برنج و نهاده‌های تولید کشاورزی مثل بذر، کود و آفت کش، مکمل‌ها و دارو‌های دام و طیور و گروه کالا‌هایی که دولت در تنظیم قیمت آن دخالت نمی‌کند، مانند گوشت، حبوبات، چای و کره که ارز نیمایی به آن‌ها تخصیص
 می‌یابد.
 وی در رابطه با تأمین مایحتاج شب عید تصریح کرد: ذخایر استراتژیک، نهاده‌های دام و طیور و محصولات اساسی به حدکافی تأمین شده و نگرانی برای شب عید نداریم.
 سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این نکته که کاهش قیمت گوشت قرمز و مرغ باعث زیان به تولیدکنندگان این کالا‌ها شده، اذعان کرد: در زمینه گوشت قرمز و مرغ، قیمت‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و ما باید به بازار ورود کنیم تا از تولیدکنندگان مرغ حمایت کنیم.
 کشاورز در رابطه با میوه شب عید گفت: سیب و پرتقال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیش از سال‌های گذشته تدارک دیده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
 
نهضت مسکن‌سازی  بهترین راهکار تقویت اقتصاد ایران
 افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: یکی از بهترین بخش‌هایی که می‌تواند اقتصاد ایران را تقویت کند مسکن است. چون از یک سو نه مشکلی در حوزه نهاده‌های تولید داریم و از سوی دیگر نیروی انسانی متخصص و غیرمتخصص در کشور داریم.
وی با تاکید بر این‌که در حوزه مشکل قوانین و مقررات نیز مانعی برای تقویت مسکن نداریم، افزود: قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن مصوب سال 87 کماکان به قوت خودش باقی است. همچنین زمین هم به اندازه کافی داریم و در مقابل  نیاز به مسکن هم داریم.
وی ادامه داد: بر اساس نیاز کشور باید تا 10 سال آینده سالانه 2 میلیون واحد مسکونی را در کشور بسازیم تا بتوانیم نیاز را تامین کنیم.
کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این که  همه مقدمات کار وجود دارد و باید به سوی نهضت مسکن سازی برویم، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای پاسخگویی به نیاز اقشار متوسط و کم درآمد جامعه این است که به همان روش مسکن مهر اقدام کنیم. به عبارت دیگر زمین رایگان، تسهیلات کم بهره و مصالح ساختمانی یارانه‌ای در اختیار سازندگان قرار گیرد. اگر این اتفاق بیفتد مانند تجربه مسکن مهر در سال‌های 87، 88، 89 و 90  شاهد خواهیم بود که کشور به کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل خواهد شود.
پروین پور با اشاره به این‌که اگر این برنامه عملیاتی شود رشد اقتصادی کشور حداقل 2 رقمی خواهد شد، اضافه کرد:‌ هیچکدام از بخش‌های از اقتصادی کشور نمی‌تواند با سرعت مسکن وضعیت اقتصادی را دگرگون کند.

مالیات جایگزین مناسب درآمدهای نفتی
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به تامین مالی اوراق اظهار کرد:تا به امروز برای پرداخت وجوه اوراق حتی یک ساعت هم تاخیر نداشته ایم و به هنگام تامین‌مالی اوراق صورت گرفته است.دژپسند گفت: در ابتدای انقلاب سهم نفت در بودجه بشدت بالا بود، اما با تحمیل جنگ به کشور فرصت طلایی تحقق هدف نظام دچار خدشه شد، چون جنگ طولانی و گسترده بود و در شرایطی که نظام استقرار کامل پیدا نکرده بود، برنامه‌های رهایی بودجه عمومی از نفت اجرایی نشد.
وی افزود: پس از تکانه سنگین سال ۶۴ که بیش از ۵۰ درصد بودجه از طریق استقراض از نظام بانکی صورت گرفت. اما بعد از جنگ در سال ۷۵ مقام‌معظم رهبری اقتصاد بدون نفت ابلاغ شد، اما بعد‌ها مسیر آن طی شد تا این که در چند سال اخیر با شدت بیشتری ادامه یافت.
دژپسند تصریح کرد: اگر بخواهیم نفت از بودجه خارج شود باید درآمد‌های جایگزین داشته باشیم که درآمد‌های مالیاتی بخصوص مالیات‌های مستقیم اهمیت ویژه پیدا می‌کند.
وزیر اقتصاد افزود: امروز درآمد‌های مالیاتی توانست بخش بزرگی از درامد‌های نفتی را برای دولت محقق کند که در شرایط فعلی یک دستاورد بزرگی را شکل داده و دولت تا امروز حتی یک ریال از سیستم بانکی برای تامین‌مالی بودجه عمومی استقراض نکرده است.
وی اعلام کرد: البته سایه سنگین نفت در اقتصاد هم وجود دارد. افزایش صادرات غیرنفتی به یک هدف تبدیل شد. در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به سال گذشته صادرات غیرنفتی حدود ۳ درصد از نظر ارزش کاهش و وزنی ۲۰ درصد افزایش داشته است.

لوازم خانگی بدون شناسه کالا قاچاق محسوب می‌شوند
از ۱۵ بهمن ماه هر یک از ۱۰ قلم لوازم خانگی  که شناسه  کالا نداشته باشد قاچاق محسوب و ضبط خواهد شد.
واحد‌های صنفی که از گذشته کالای خارجی در انبار داشتند برای دریافت شناسه باید به اتحادیه لوازم خانگی  مراجعه کرده و در حال جمع آوری اطلاعات آن‌ها هستیم.
 حجم کالا‌های خارجی که از سوی واحد‌های صنفی برای دریافت شناسه معرفی می‌شوند بسیار زیاد بوده و  برخی از واحد‌ها لیست‌های ۳۰۰ عددی را برای دریافت شناسه به اتحادیه ارسال کردند که  به دلیل بالا بودن تعداد  این لیست، آن‌ها را به سازمان صمت ارجاع داده می شوند.
پس از ۱۵ بهمن ماه هر یک از ۱۰ قلم لوازم خانگی  که شناسه  کالا نداشته باشد قاچاق محسوب و ضبط خواهد شد.
بر اساس اعلام وزارت صنعت؛ تمامی تولیدکنندگان و تشکل‌های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل نیز تا ۱۵ دی ماه فرصت داشتند تا برای ۸ گروه کالایی خود فرایند ثبت و اخذ شناسه را انجام دهند و برای کالا‌های خود شناسه دریافت کنند.


زمان واریز و میزان سود سهام عدالت مشخص شد
حسن علایی معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی کشور اظهار کرد: مطابق برآورد‌های صورت گرفته مبلغ واریز سود سهام عدالت به ازای هر سهم یک میلیون تومان بالای ۲۰۰ هزار تومان است.
علایی افزود: پرداخت سود سهام عدالت از سوم اسفند ماه سال جاری در کشور آغاز و تا پایان اسفند ادامه پیدا خواهد کرد.
وی همچنین در پاسخ به این سئوال که قرار بود پرداخت سود سهام عدالت از آذرماه سال جاری به حساب مشمولان واریز شود چرا به اسفند موکول شد، اظهارداشت: شرکت‌های که در سبد سهام عدالت قرار دارند اغلب بورسی هستند.
معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی کشور گفت: پایان سال مالی این شرکت‌ها منتهی به ۲۹ اسفند هر سال است.
وی افزود: مجمع عمومی این شرکت‌ها نیز پس از گذشت چهار ماه از پایان سال مالی یعنی تیر ماه برگزار می‌شود.


میانگین مصرف روزانه CNG به 5/24 میلیون مترمکعب رسید
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مصرف سی ان جی ۴.۵ میلیون مترمکعب افزایش یافت و به ۲۴.۵ میلیون مترمکعب در روز رسید.
حسن قلی‌پور گفت: در مجموع ۷۳۴ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۶۸۱ مترمکعب سی‌ان‌جی در دی‌ماه امسال به فروش  رسیده است.
وی با اشاره به اینکه پیش از این در آبان‌ماه امسال میانگین روزانه مصرف سی‌ان‌جی در کشور به حدود ۲۱ میلیون مترمکعب رسیده بود، افزود: این رقم با افزایش روزانه ۳.۵ میلیون لیتری هم‌اکنون به روزانه ۲۴ میلیون و ۴۸۶ هزار مترمکعب رسیده است.
قلی‌پور با اشاره به مصرف روزانه ۱۹ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور پیش از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: با اجرای این طرح در روز ۲۴ آبان‌ماه امسال، درخواست‌ها برای گازسوز کردن خودروها به نحو چشمگیری افزایش یافت تا جایی که با افزایش تعداد خودروهای دوگانه‌سوز در کشور، این رقم با افزایش ۴.۵ میلیون مترمکعبی در روز به روزانه ۲۴.۵ میلیون مترمکعب رسیده است.
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی به ۲ هزار و ۴۸۹ جایگاه در کشور هم‌زمان با چهل‌ویکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۷۶ تجهیز دومنظوره و یک هزار و ۵۱۳ تجهیز تک‌منظوره است و همچنین ۲۷ تجهیز شامل ۱۰ تجهیز دومنظوره و ۱۷ تجهیز تک‌منظوره در سال ۹۸ به بهره‌برداری 
رسیده است.


ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دار شد
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی از ثبات قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تا ۸ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار تومان است.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که ثبات قیمت در بازار ادامه یابد و تنها ممکن است در اواخر هفته به سبب کشش بازار نوسان یک تا ۲ درصدی در بازار رخ دهد.
حجت ادامه داد: طی چند روز گذشته ازدیاد سرانه مصرف به دلیل تعطیلات پایان هفته منجر به نوسانات قیمت مرغ شد که از ابتدای هفته به دلیل نبود کشش بازار در برابر عرضه، قیمت از ثبات نسبی در بازار برخوردار است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در تولید مرغ وجود ندارد، اظهار کرد: بنابر برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای جوجه ریزی و شرایط مساعد تولید کمبودی در عرضه وجود ندارد که بر التهاب مرغ در بازار دامن بزند.
وی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یک روزه را ۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: بنابر نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت هر قطعه جوجه یک روزه بیش از ۲ هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب است که این امر حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومان به هزینه تولید می‌افزاید که بدین منظور از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود که تجدیدنظری در قیمت مصوب مرغ داشته باشند.
حجت قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال