امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

سیر تا پیاز پرداخت عیدی آخر سال 

ابهامات زیادی در رابطه با عیدی مقامات دولتی وجود دارد، بر اساس قانون مجلس مدیران دولتی تا ۱۵ میلیون تومان می‌توانند عیدی بگیرند (یعنی ۵ برابر کارگران)، ولی سابقه نشان داده این رقم برای مدیران خیلی بیشتر خواهد شد.

گسترش‌نیوز: سال ۹۹ نیز در حال به پایان رسیدن است، به رسم هر سال پاداش سالانه یا همان عیدی نیز به کارکنان دستگاهها و کارگران پرداخت خواهد شد، عیدی امسال بنا بر قوانین موضوعه دو تا سه برابر پایه حقوق است، که در بیشتر موارد در پایان بهمن ماه پرداخت می‌شود، اما در این میان هستند گروههایی که عیدی آنها در پایان اسفند پرداخت می‌شود، به عنوان مثال مددجویان کمیته امداد یکی از این گروهها هستند، در این میان اما ابهامات زیادی در رابطه با عیدی مقامات دولتی وجود دارد، بر اساس قانون مجلس مدیران دولتی تا ۱۵ میلیون تومان میتوانند عیدی بگیرند(یعنی ۵ برابر کارگران) ولی سابقه نشان داده این رقم برای مدیران خیلی بیشتر خواهد شد.

مصوبه شورای‌عالی کار در رابطه با عیدی ها

نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در دویست و هشتاد و دومین جلسه شورای‌عالی کار بعد از نشستی چند ساعته در ۲۷ اسفند ماه سال گذشته برگزار شد به جزییات حقوق و دستمزد کارگران پرداخته بودند، در این جلسه آنها مقرر کرده بودند که عیدی سال ۹۹ حداقل ۳ میلیون و ۳۳ هزار و حداکثر ۴ میلیون و پانصد هزار تومان باشد. اما کارکنان دولت ظاهرا امسال یک میلیون ۷۸ هزار تومان عیدی خواهند گرفت.

کارفرمایان باید حداقل دو ماه پایه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق را به عنوان عیدی و پاداش آخر سال به کارگرانشان بدهند. علی اصلانی عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار: امسال عیدی کارگران بین ۳ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است، یعنی هیچ کارگری امسال زیر سه میلیون تومان و بالای ۴.۵ میلیون تومان عیدی نخواهد گرفت.

زمان پرداخت عیدی کی است؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی از واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران با حقوق بهمن ماه خبرداد و گفت: کارفرمایانی که از نقدینگی و توان پرداخت عیدی به کارگران خود برخوردارند با حقوق بهمن ماه، عیدی و پاداش پایان سال نیروهای کار خود را پرداخت کنند.

EYDIKARGARJADD1.jpg

اول توانگران بعد مددجویان

نکته جالب این است که عیدی مددجویان کمیته امداد معادل یک ماه مستمری آنان است که عملا مبلغ کمی را شامل می‌شود و با تاخیر در آخر اسفند به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و به صورت نقدی قابل برداشت خواهد بود.

مشکلات واحدهای تولیدی برای پرداخت پاداش آخر سال

صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری چند ماه پیش گفته بود کارگران تحت پوشش ۴۰۰ واحد تولیدی حدود ۹۷ هزار و ۳۰۰ نفر هستند که همگی شب عید با مشکلات معوقات مزدی و عیدی مواجه هستند. دست‌کم ۴۰۰ واحد تولیدی در شرایط کنونی از دو ماه تا یک سال معوقات مزدی به کارگرانشان بدهکار هستند. بسیاری از این ۴۰۰ بنگاه اقتصادی توان پرداخت معوقات مزدی و مطالبات عیدی پرسنل خویش را ندارند.

 عدم تناسب حقوق سبد هزینه معاش؛ لزوم افزایش سقف و کف پاداش آخر سال

سی دی ماه، جلسه کمیته دستمزد شورای‌عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت برگزار می‌شود. موضوع جلسه، ورود به محاسبات سبد معاش خانوار (موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار) است؛ قرار است نمایندگان سه گروه درگیر، در مورد سبد معاش خانوار و هزینه آن به توافق برسند و سپس نتایج به مذاکرات مزدی در شورای‌عالی کار ارجاع داده شود.

 مدیران ۵ برابر کارگران عیدی می‌گیرند

 سال گذشته، سبد معاش حداقلی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین شد؛ حالا کارگران منتظرند با توجه به تاثیرات شدید تورمی روی سبد کالاها، نرخ جدید برای سبد معاش تعیین شود. سبد معاشی که سه‌جانبه در کمیته دستمزد محاسبه می‌شود، بسیار حداقلی تنظیم می‌شود تا بتوان بر سر آن اجماع کرد.

 پاداش مدیران دولتی؛ ۵ برابر و بیشتر از پاداش کارگران

کمیسیون تلفیق مجلس یک هفته پیش سقف پاداش سالانه اعضای هیات مدیره و مدیران شرکت‌های دولتی را حداکثر حدود ۱۵ میلیون تومان تعیین کرد. این قانون در حالیست که داده‌های رسانه‌ای و گزارشهای حسابرسی خبرهای دیگری میدهند، همانطور که پیشتر در بررسی گزارشهای حسابرسی شرکت‌های دولتی بررسی شده بود، شایعترین تخلف شرکت‌های دولتی عدم ثبت حقوق و مزایای کارکنان در سامانه ثبت حقوق و مزایا است، در دو شرکت نیز تخلف حقوق و دستمزد رخ داده است، این دو شرکت یکی شرکت آب است که عدم رعایت قانون ممنوعیت افزایش حقوق اعضای هیات مدیره در برخی موارد و عدم رعایت ممنوعیت افزایش حقوق اعضای هیات مدیره در آن رخ داده است. شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران نیز پرداخت پاداش حداکثر معادل یک ماه حقوق و مزایا رعایت نشده است.

 این گزارش‌ها در حالی بود که در سال ۹۷ و حتی پیشتر از آن رسانه‌ها خبر از حقوق نجومی مدیران نفتی میدادند به عنوان مثال در مهر سال گذشته عنوان شد فیش حقوقی مدیرعامل بازنشسته شرکت ملی نفت – متعلق به شهریور ۹۷ که نشان می‌داد وی حدود ۳۷ میلیون خالص دریافتی داشته است. علی کاردر در همان سال هم یک میلیارد تومان پاداش بازنشستگی دریافت کرده و با قراردادی جدید، نه تنها حقوق بازنشستگی می‌گرفت که در قالب قراردادی جدید، حقوق نجومی دریافت می‌کرد.

 طبق بخشنامه وزیر نفت، سقف حقوق مدیران نفت ۲۰ میلیون تومان است که این فیش حقوقی نشان می‌دهد چنین بخشنامه‌ای اجرایی نمی‌شد. همچنین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در سال ۹۷ با اعلام اینکه ۲۰۰ مقام دولتی پاداش بیش از ۶۰۰ میلیون تومانی گرفتند گفته بود ۹۸۷ نفر در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و بانک‌ها پاداش بازنشستگی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان گرفته و آخر سال ۹۶ خود را بازنشست کرده‌اند و ۱۴ نفر از کسانی که بیش از ۴۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند و خود را در سال ۹۶ بازنشسته کرده‌اند امسال دوباره به کار بازگشته‌اند.

این خاصه خرجی‌ها البته همه جا ظاهرا سرایت کرده است، حتی در بانک زیاندهی مانند بانک سرمایه که بررسی صورت مالی آن نشان می‌دهد مدیرعامل این بانک به همراه یک عضو هیات مدیره در سال ۱۳۹۷ نفری بیش از ۵۷۶ میلیون تومان حقوق و دستمزد و هر کدام نیز بیش از ۱۰۱ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند.

در پایان سال مالی ۱۳۹۷ پنج عضو هیات‌مدیره این بانک در مجموع بیش از ۶ میلیارد و ۹۶ میلیون تومان حق پاداش دریافت کرده‌اند. به عبارتی دیگر هر عضو هیات‌مدیره این بانک در سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان پاداش دریافت کرده‌اند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال