امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امکان ارسال پیامک به بلک‌لیست

با وجود روش‌های مختلفی که برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ارائه شده (از جمله تهیه لیست سیاه برای دریافت نکردن پیامک‌های تبلیغاتی)، اما به تازگی تبلیغ ارسال پیامک به خطوط لیست سیاه هم به فهرست پیامک‌های تبلیغاتی افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، پیامک‌های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و از وعده‌ی برنده شدن در جشنواره‌های مختلف تا معرفی کسب‌وکار و و محصولات شرکت‌ها را شامل می‌شوند. اگرچه این پیامک‌ها پیشینه‌ای طولانی دارند اما هر بار با روشی جلوی آن‌ها گرفته شده است. هم‌چنین ایجاد سامانه‌ای برای مقابله با پیامک‌هایی که سرشماره‌ی تبلیغاتی دارند، موجب شد ارسال‌کنندگان این پیامک‌ها به شماره‌های شخصی روی بیاوند.

برای جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، راه‌های مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که از طریق سامانه‌های ارسال پیام کوتاه و با سرشماره‌های مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شد، ایجاد شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شدند، راه‌اندازی کرد.

از طرفی خطوط ارسال پیامک تمام اپراتورهای سامانه‌های پیامکی، به‌طور پیش‌فرض تبلیغاتی هستند و قابلیت ارسال پیامک به لیست سیاه شماره موبایل‌هایی که جلوی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را بسته‌اند را ندارند و باید برای ارسال به این شماره‌های مسدودشده، از خطوط خدماتی استفاده کرد. با وجود این، به نظر می‌رسد کسب‌وکارها حتی راه‌هایی برای دور زدن این سامانه هم پیدا کرده‌اند و یا این‌طور نشان می‌دهند که می‌تواند پیامک‌هایی را حتی به کاربرانی که پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کرده‌اند، ارسال کنند.

با یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید سایت‌هایی را بیابید که ارسال پیامک به بلک‌لیست یا همان لیست سیاه افراد را تبلیغ می‌کنند. خطوط لیست سیاه خطوطی هستند که شخص صاحب خط با ارسال کد به اپراتور خط خود، درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را کرده و اپراتور خط شخص را در لیست سیاه مخابراتی قرار می‌دهد و بدین ترتیب پس از آن شخص از خطوط پیام کوتاه پنل‌های پیامک انبوه، پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت نمی‌کند؛ از طرفی ارسال متن تبلیغاتی از خطوط خدماتی ممنوع و خلاف قوانین اپراتورهاست.

اگرچه پیامک‌های تبلیغاتی توسط پنل پیامکی برای کاربران ارسال می‌شود، اما این مزیت را برای ارسال‌کننده دارد که با برخورداری از شماره‌های شخصی، سامانه‌های مسدود کردن پیامک‌های تبلیغاتی را دور بزند. این در حالی است که در روش‌های جدید ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، به تازگی حتی تبلیغ ارسال پیامک به خطوط لیست سیاه هم به فهرست پیامک‌های مزاحم ناخواسته افزوده شده است.

در حال حاضر طبق آخرین آمار منتشرشده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا کنون بیش از ۱۴۹ هزار خطوط شخصی به دلیل ارسال پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی مسدود شدند و شاید افزایش آمار مسدود شدن سیم‌کارت‌های مزاحم، یکی از دلایلی باشد که ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم، به ارسال پیامک به لیست‌های سیاه رو آورده‌اند.


وام ازدواج

از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه ۵۴۹ هزار و ۷۶۰ فقره وام قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری کشور مبنی بر اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج ها، ۱۷۱ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال در قالب ۵۴۹ هزار و ۷۶۰ فقره وام قرض الحسنه ازدواج از ابتدای سال جاری تا پایان مهر ماه توسط نظام بانکی به متقاضیان پرداخت شده است.

در این مدت تعداد ۲۵ هزار و ۴۹۴ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به ایثارگران با سقف فردی ۶۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

طبق اعلام بانک مرکزی، در سال جاری با توجه به مفاد بند (الف) تبصره ۱۶ قانون بودجه کل کشور، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، از محل منابع پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از یک فروردین ۱۳۹۶ است و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده‌اند، پرداخت می شود. 

تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هریک از زوج‌ها در سال ۱۳۹۸ معادل ۳۰۰ میلیون ریال با دوره بازپرداخت پنج ساله با اخذ یک ضامن معتبر و سفته است. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند یارانه پرداختی به اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه بپذیرند.


بیمه

هزینه ارائه خدمات در حالی افزایش یافته که هزینه خدمات بیمه‌ای در تابستان امسال نسبت به همین دوره در سال گذشته تا ۲۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار مرکز آمار در ر ابطه با شاخص قیمت تولید کننده خدمات نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به ٣٠.٩ درصد رسیده  که نسبت به بهار  ۱.۷ درصد کاهش دارد. این در حالی است که تورم فصلی این بخش ٧.٣ گزارش شده که  در مقایسه با بهار ١.٤ واحد درصد افزایش دارد.

بنابر این گزارش بالاترین هزینه در بخش‌های خدماتی در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل مربوط به "رستوران و هتل" با ۵۷.۳ درصد، "حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات" ۴۱.۹ درصد و تعمیر وسایل نقلیه موتوری و لوازم خانگی ۳۹.۴ و خدمات واسطه‌گری مالی(بیمه‌ها) با ۲۶.۲ درصد است که نشان می‌دهد هزینه ارائه خدمات در این بخش‌ها تا چه اندازه نسبت به تابستان سال گذشته افزایش یافته است.

این در حالی است که کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش­‌های "خدمات واسطه گری‌های مالی (بیمه) "  با ٠.٨ درصد، "خدمات آموزش"١.٤ درصد و "خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار"٥.٢ درصد و بیشترین تورم فصلی تولید نیز مربوط به "خدمات بهداشت و مددکاری اجتماعی"  با ١٠.٥ درصد است.

همچنین تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده بخش های خدمات در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨ (تورم سالانه) به ٣٠,١ درصد رسید که نسبت به فصل قبل ٢.٨  درصد افزایش دارد.

کمترین تورم سالانه مربوط به بخش "خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت های کسب و کار"با ١٨.٢ درصد و بیش­ترین آن مربوط به بخش "خدمات هتل و رستوران"٤٨.٥ درصد است.


معاون گمرک به ایسنا اعلام کرد

آغاز ترخیص خودروهای دپو شده از فردا 

مهرداد جمال ارونقی

معاون گمرک ایران اعلام کرد: به دنبال دستور وزیر صمت برای ترخیص خودروهای دارای پروانه، صاحبان آنها می‌توانند از فردا (۱۳ آبان) برای تحویل خودروهای خود اقدام کنند.  

دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی دپو شده صادر شد

خودرو وارداتی

بعد از رایزنی‌های انجام شده برای ترخیص خودروهای دپو شده، سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور ترخیص ۱۰۴۸ خودروی پروانه شده مانده در گمرک را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، بعد از پایان مهلت ترخیص خودروهای دپو شده، حدود ۱۰۴۸ دستگاه با وجود دریافت پروانه گمرکی، به دلیل پایان مهلت تعیین شده، مجوز ترخیص را دریافت نکردند.

در چند ماه گذشته رایزنی‌هایی از سوی گمرک ایران با دستگاه‌های مربوطه انجام و پیشنهاداتی در رابطه با ترخیص ارائه شده بود که اطلاعات دریافتی ایسنا حاکی از این است که با بررسی‌های انجام شده و موافقت دستگاه‌های ذیربط ، وزیر صمت نیز دستور ترخیص خودروهای پروانه شده را صادر کرده است.

این در حالی است که حدود ۱۳ هزار خودروی وارداتی از دو سال پیش وارد شده بودند که به دلایلی از جمله محدودیت‌های ثبت سفارش و ارزی مجوز ترخیص نداشتند تا این‌که از نیمه دوم سال گذشته هیات دولت طی مصوبه‌ای مهلت چهار ماهه‌ای را برای ترخیص خودروها صادر کرد که این فرصت در اردیبهشت‌ماه بار دیگر دو ماه تمدید شد در نیمه تیرماه و پایان مهلت تعیین شده در نهایت حدود ۷۰۰۰ دستگاه ترخیص و ۱۰۴۸ دستگاه دیگر با وجود دریافت پروانه گمرکی به دلیل پایان مهلت نتوانستند از گمرک خارج شوند.

در این مدت بحث‌های زیادی در این رابطه مطرح شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بود که فعلا زمان را تمدید نمی‌کند و این در حالی بود که ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی ایران- تاکید کرده بود که از نظر گمرک مشکلی در ترخیص این خودروها وجود ندارد.

اما آنچه فعلا اتفاق افتاده، وزیر صمت برای ترخیص این ۱۰۴۸ دستگاه موافقت و به گمرک ایران ابلاغ کرده است.


پست

وضعیت شکایت‌های ثبت‌شده از خدمات پستی در گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است که شکایت‌های ثبت‌شده از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بازه مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری تغییر چندانی نداشته است و کاربران در صورت نارضایتی از هر یک از خدمات پستی، می‌توانند به سامانه ۱۹۵ مراجعه و مورد شکایت خود را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ به منظور افزایش رضایت کاربران و رسیدگی به شکایت‌های مردمی در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل تلفن ثابت، اینترنت، تلفن همراه، خدمات پستی، تشعشعات و دفاتر پیشخوان راه‌اندازی شده است.

اداره کل حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان معاونت امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، گزارش ماهانه سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مشترکان خدمات ارتباطی (سامانه ۱۹۵) را تا پایان مهرماه سال جاری منتشر کرده است.

مهم‌ترین نتایج حاصل از تحلیل داده‌های استخراج‌شده حاکی از آن است که تعداد کل شکایت‌های ثبت‌شده از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در بازه مهرماه نسبت به شهریورماه سال جاری تغییر چندانی نداشته است. این در حالی است که شکایت‌های ثبت‌شده شهریورماه در مقایسه با مردادماه، افزایشی دو برابری داشت. همچنین بیش‌ترین شکایت مشترکان از شرکت پست جمهوری اسلامی ایران مربوط به سرویس پیشتاز است.

به نظر می‌رسد هنوز هم عدم آگاهی بسیاری از مشترکان در دفاتر پستی از نحوه ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵مشهود و غیر قابل اجتناب است. کاربران سرویس‌های ارتباطی، فناوری اطلاعات و پستی می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات، تماس با تلفن گویای ۱۹۵ شکایت‌های خود را از سرویس‌های مختلف حوزه ICT ثبت و پیگیری کنند. کاربران در صورت نارضایتی از هر یک از خدمات پستی، می‌توانند به این سامانه مراجعه و مورد شکایت خود را اعلام کنند و همچنین از وضعیت رسیدگی به شکایت خود مطلع شوند.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال