دلایل دپوی کالاها در گمرک

مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران دلایل ماندگاری کالاهای ترخیص نشده را بیان کرد. وی اظهار داشت: در گمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد که برخی اوقات از آن به‌عنوان رسوب یا دپوی کالا نام برده می‌شود و در مورد بنادر ما این موضوع به شکلی است که اگر کالایی در بنادر نباشد ممکن است نگرانی‌هایی را به وجود آورد. البته این به آن معنا نیست که در روند ترخیص مشکل وجود دارد. رییس کل گمرک خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده هر یک روز معطلی در ترخیص و ماندگاری کالا معادل یک درصد به قیمت تمام شده کالا اضافه می‌کند که این امر رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ما را کاهش می‌دهد و کالاهای وارداتی را برای واحدهای تولیدی و در نهایت مصرف‌کننده نهایی گران‌تر می‌کند. نکته دیگر آن است که ما کالاهای اساسی را به طور مستقیم از کشتی به کامیون انتقال داده و ترخیص می‌کنیم، یعنی اگر کالا مجوزهای بهداشتی و قرنطینه‌ای را داشته باشد، گمرک حتی ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را وصول نمی‌کند و درصدی از کالاها را با ضمانت‌نامه ترخیص می‌کند. میراشرفی تصریح کرد: اگر غیر از این بود نمی‌توانستیم ظرف پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۴ میلیون تن وارد کنیم. این نشان‌دهنده پویایی این بخش است، هر چند که جا دارد این روند تسریع شود و مدت ماندگاری به حداقل خود برسد.

وی اظهار کرد: در برخی مواقع نیز دلیل ماندگاری کالا آن است که مبالغ مربوط به ارزش کالا از طریق سیستم بانکی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالکیت را به خریدار ارائه نکرده که این امر موجب معطلی می‌شود. این مدت زمان بعد از تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین نه ما و نه سازمان‌های مجوزدهنده هیچکدام در این زمینه مقصر نیستیم و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است که هم انتقال پول را سخت‌تر کرده و هم اخذ اسناد مالکیت را با دشواری مواجه کرده است. خوشبختانه با وجود همه مضایق ما در بحث واردات و صادرات خوب عمل کرده‌ایم؛ به طوری که صادرات ما چهار برابر واردات است. میراشرفی تأکید کرد: در بحث کالاهای اساسی ما در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قریب به دو میلیون تن کالا بیشتر از گمرک ترخیص کرده‌ایم. سال گذشته در این مدت ۷.۹ میلیون تن کالای اساسی وارد شده بود در حالی که این رقم امسال به ۹.۶ میلیون تن رسید.

رئیس کل گمرک یادآور شد: معمولاً در بنادر با توجه به ظرفیت آنها کالا تخلیه و بارگیری می‌شود و بزرگترین بندر کالاهای فله‌ای ما بندر امام خمینی(ره) با ظرفیتی بالغ بر ۲.۷ تا سه میلیون تن است که اکنون برخی اوقات تا ۴.۳ میلیون تن کالا در آن وجود دارد که بیش از ظرفیت این بندر است و علت آن هم بحث ذخایر استراتژیک و امنیت غذایی مردم است.

 

خودروسازان بدعهد به تعزیرات  معرفی شدند

عباس تابش، رییس سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌گوید خودروسازانی که در تحویل خودروها خلف وعده دارند، باید سود مشارکت پرداخت کنند.

وی  درباره بدقولی خودروسازان در تحویل خودروهای پیش فروش شده، گفت: اگرچه ممکن است وقفه‌ای در تحویل خودروهای پیش فروش شده ایجاد شود اما در حال حاضر شیب تحویل افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: شرکت‌هایی مانند سایپا، سایپا سیتروئن، سایپا دیزل، ایران خودرو که به تعهدات خود عمل نکردند به تعزیرات معرفی شدند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: اگرچه شیب تحویل خودروهای پیش فروش شده مثبت است اما خودروسازان همچنان خلف وعده دارند.

تابش تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت از آقای آوایی وزیر دادگستری درخواست کرد، شعبه‌ای ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های مربوط به خودرو در نظر گیرد تا تعزیرات این پرونده‌ها را  تعیین تکلیف کرده و حقوق مردم به آنها بازگردانده شود. وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، موضوع خودروهای پیش فروش شده را به دقت بررسی می‌کند، تاکید کرد: خودروسازانی که در تحویل خودروها خلف وعده دارند باید سود مشارکت پرداخت کنند. رییس سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده با بیان اینکه مردم شکایت‌های خود را از طریق سامانه 124 اطلاع دهند، ادامه داد: سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانی، ادارت صنعت، معدن وتجارت شهرستانی و سازمان حمایت از مصرف کننده مشکلات موجود در این زمینه را بررسی می‌کنند.