امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
انتقاد از اقساط سنگین وام مسکن
با توجه به رشد قیمت مسکن در تهران و سایر مناطق شهری کشور، شورای پول و اعتبار در نشست هفته گذشته با افزایش وام خرید و ساخت مسکن موافقت کرده است. بر این اساس، سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم در تهران که تاکنون ۸۰ میلیون تومان بوده، به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش می یابد، بنابراین زوجین می توانند ۲۰۰ میلیون تومان وام دریافت کنند. در مراکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت، سقف وام برای هر نفر ۸۰میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان می‌شود. در شهرهای با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر و کمتر نیز سقف وام مسکن برای هر نفر ۶۰میلیون تومان و برای زوجین ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.
یک عضو کمیسیون عمران مجلس در این خصوص گفت: «به نظر می رسد که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار قابلیت اجرا ندارد، زیرا کمتر خانواده ای است که بتواند ماهیانه بیش از ۴ میلیون تومان قسط پرداخت کند.»
مجید کیان پور با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار برای افزایش تسهیلات خرید مسکن، گفت: «بر اساس مصوبه اخیر این شورا،  تسهیلات اوراق حق تقدم مسکن با احتساب وام جعاله به ۲۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»
نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «قطعا افزایش تسهیلات مسکن برای افزایش قدرت خرید متقاضایان بسیار مثبت است، اما نکته قابل این است که بر اساس بررسی های صورت گرفته، دریافت کننده وام 240 میلیونی، باید ماهیانه بیش از 4 میلیون تومان قسط پرداخت کند.»
وی به خانه ملت گفت: «به طور حتم مصوبات و تصمیمات شوراها و نهادها باید قابلیت اجرا داشته باشد، به نظر می رسد که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار قابلیت اجرا ندارد، زیرا کمتر خانواده ای است که بتواند ماهیانه بیش از 4 میلیون تومان قسط پرداخت کند.»
کیان پور گفت: «افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن مناسب است، اما باید به صورتی اجرایی شود که خانواده ها بتوانند به تعهداتشان عمل کنند نه آنکه تسهیلات با سودهای بسیار بالا ارائه شود که هیچ فردی نتواند قسط آن را پرداخت کند.»
این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: «به نظر من وزارت راه و شهرسازی باید ضمن کاهش میزان سود دریافتی، دوره بازپرداخت اقساط تسیهلات را بالا ببرد، در شرایط کنونی بالاترین مدت زمان تعیین شده برای پرداخت اقساط، 12 سال است، حال به نظر من وزارتخانه باید این میزان را به حدود 18 سال برساند.»
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «در شرایط کنونی با افزایش چشمگیر قیمت مسکن، اکثر خانوارها توان خرید مسکن را ندارند، حال دولت باید با ارائه تسهیلات خرید مسکن با سود منطقی و تولید انبوه مسکن جهت کاهش قیمتها اقدام کند.»
 

پاسخ وزیر راه و شهرسازی درباره سنگین بودن اقساط وام مسکن

پاسخ وزیر راه و شهرسازی درباره سنگین بودن اقساط وام مسکن

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه همایش سالروز تشکیل بنیاد مسکن به دو سئوال کاربران سرویس مشکلات مردم پاسخ گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از کامنت های روزهای گذشته کاربران در حوزه مسکن به موضوعاتی مانند سنگین بودن بازپرداخت اقساط مسکن (مسکن اولی و نوسازی بافت فرسوده) اختصاص داشت. برخی کاربران عنوان کرده اند چرا باید در شهرهای بزرگ با احتساب سپردن پس انداز یکساله 30 میلیون تومانی، 60 میلیون تومان وام بگیرند ولی موقع بازپرداخت این 60 میلیون تومان، بیش از 70 میلیون تومان، سود بپردازند. برخی دیگر از کاربران سرویس مشکلات مردم نیز درباره عدم تحویل تعدادی از واحدهای مسکن مهر به خصوص در استان تهران، شکایت داشتند.
پاسخ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به این سوالات بخوانید:

برخی مردم شکایت دارند اقساط وام مسکنی که با سپرده یکساله داده می شود، بالاست و بیش از 1 میلیون تومان در ماه می شود. چرا پرداخت این تسهیلات با اقساط سبکتری همراه نیست؟
ما محاسبه ای کردیم و مشخص شد اقساط پرداختی توسط مردم، از اجاره همان واحد در بازار کمتر است. یعنی فردی که با تسهیلات مسکن، واحدی را خریداری می کند بابت بازپرداخت اقساط این وام، کمتر از هزینه اجاره همان واحد، پول پرداخت می کند. این مقایسه خوبی است و نشان می دهد سیاست پس انداز مردم در خانواده هایی که هنوز مستاجر هستند، می توانند در مقایسه با مال الاجاره ای که پرداخت می کنند، اقساط را بپردازند و در مدت معقولی خانه دار شوند.

تعدادی از متقاضیان مسکن مهر درباره تاخیر پیمانکاران در تحویل برخی واحدهای مسکن مهر نیز شاکی هستند. در این باره چه اقداماتی انجام می شود؟
پروژه های مسکن مهر در حال اجراست و اکثر این پروژه ها نیز تمام شده است. کماکان اقدامات مربوط به پروژه هایی که هنوز تمام نشده در حال انجام است و اگر در پروژه ای مشکل وجود دارد، باید موردی رسیدگی شود.

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال