امروز ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹
امروز ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹

کمک ۵۰۰۰ میلیاردی به خودروسازان 

هفته گذشته شورای پول و اعتبار پرداخت۵۰۰۰ میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده کنند. تامین نقدینگی در حال حاضر مهمترین مشکل زنجیره خودروسازی کشور است و بر این اساس برای حل این مساله، سناریوهای مختلفی از سوی کارشناسان پیش بینی می شد. محتمل ترین این سناریوها ادامه روند فعلی یعنی بدون تغییر قیمت و البته حمایت مالی دولت از خودروسازان بود؛ چرا که به لحاظ اقتصادی و اجتماعی قابلیت پذیرش افزایش قیمت کالاهای مختلف به‌خصوص خودرو وجود ندارد. برخی نیز معتقد بودند که ممکن است وزارت صمت، مجوز اندکی افزایش قیمت را صادر کند. با این حال صحبت های اخیر وزیر صمت نشان داد دولت گزینه اول را انتخاب کرده است. رضا رحمانی پنج شنبه گذشته از تصویب اعتبار 5 هزار میلیاردی به خودروسازان خبر داد و گفت: «از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می‌شود، قیمت خودرو کاهش می‌یابد.» کارشناسان و فعالان بازار نیز پیش بینی می کنند با توجه به ثبات نرخ ارز در کانال 13 هزار تومان، افزایش تولیدات خودروسازان در آذرماه و همچنین عرضه دوباره کارتکس‌های ویرایشی پس از ممنوعیت 4 ماهه، قیمت خودرو نزولی شود.
قیمت خودرو هفته گذشته و همزمان با افزایش نوسانات بازار ارز و سکه و همچنین هیجانات ناشی از خبرهای بین الملل افزایش داشت.  بر این اساس قیمت پراید ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ GLX حدود ۸۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد. البته وزیر صنعت، معدن و تجارت نگرانی خریداران خودرو از گرانی شب عید را دلیل گرانی های اخیر عنوان کرد و با اشاره به تصمیمات جدید برای اختصاص وام به خودروسازان گفت: «اگرچه ۵۰۰۰ میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما می‌تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.»
رحمانی اظهار کرد: «مقرر است به هر خودروساز ۲۵۰۰  میلیارد تومان پرداخت شود تا این اعتبار در اختیار قطعه سازان قرار گیرد؛ روند تخصیص این اعتبار همانند ۴۰۰۰ میلیارد تومانی است که در سال گذشته پرداخت شد.»
وی  اضافه کرد:«۵۰۰۰ میلیارد تومان در وهله نخست به قطعه سازانی پرداخت می‌شود که جزء زیرمجموعه خودروسازان نبوده و به معنای واقعی خصوصی باشند زیرا برخی از قطعه سازان زیر مجموعه خودروسازان هستند.»

   پیش بینی شکسته شدن قیمت خودرو 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در شرایط کنونی خودرو برای مردم به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و خرید به منظور حفظ ارزش پول صورت می‌گیرد، تصریح کرد: «در حال حاضر تولید خودروسازان از۴۰۰۰  دستگاه خودرو عبور کرده و در صورت ادامه این روند در ۵ ماهه آینده التهاب بازار خودرو از بین رفته و آرامش به بازار برمی‌گردد.»
همچنین گزارش ها از افزایش تولیدات خودروسازان در آذرماه حکایت دارد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌ داران خودرو در این خصوص گفت: «با توجه به آمار اعلام شده در مورد میزان تولید خودرو در ماه آذر به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در ماه جاری ریزش کند.»
سعید موتمنی اظهار کرد: «اختلاف قیمت خودروها در بازار و کارخانه به بیشترین حد ممکن رسیده است. اما از طرف دیگر گفته می‌شود که تولید خودرو در ماه آذر ۳ برابر شده و اگر این آمار صحیح باشد در آینده قیمت‌ها دوباره می‌شکند.»
وی افزود: «کمترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار در شهریور ماه رقم خورد که حدود ۳ الی ۱۱ میلیون تومان بود. اکنون شرایط به گونه‌ای است که این اختلاف قیمت به ۱۴ تا ۴۴ میلیون تومان رسیده که این قضیه به خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان مربوط می‌شود. تمامی این موارد نشان‌دهنده این است که ما نتوانستیم بازار خودرو را کنترل کنیم.»
موتمنی در ادامه گفت: «قیمت خودروهای وارداتی ارتباط نزدیکی با نمونه‌های داخلی دارد. به عنوان مثال پراید ۱۳۱ در ماه شهریور ۴۰‌میلیون تومان بود و در آن زمان سانتافه نیز ۷۳۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما وقتی که پراید به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد قیمت سانتافه نیز ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود. این مسئله یک حالت روانی دارد و زمانی که نرخ خودروهای داخلی بالا می‌رود در نتیجه جو ایجاد شده به دنبال آن قیمت وارداتی‌ها و مونتاژی‌ها نیز بالا می‌رود.» از سویی دیگر عرضه کارتکس‌های ویرایشی نیز شروع شده و این قضیه نیز به گفته فعالان بازار بر روند کاهشی قیمت ها تاثیرگذار است. کارشناسان پیش بینی می کنند اگر وضعیت بازار ارز در هفته‌های پیش رو روندی باثبات داشته باشد  شرایط قیمت خودروها تغییر می‌کند و نرخ‌ها می‌شکند. در مجموع فعالان بازار معتقدند اگر آمار گفته شده در مورد تولیدات خودرو صحیح باشد، پس از افزایش عرضه در ماه جاری، قیمت خودروها نیز ریزش پیدا خواهد کرد. تعادل میان قیمت کارخانه و بازار مستلزم عرضه مناسب از سوی خودروسازان است که بازار عرضه و تقاضا را تعیین می‌کند. در حال حاضر  عرضه خودرو در بازار کم است و متقاضیان به سختی و با چندین مرتبه تماس می‌توانند خودرو مورد نظر خود را پیدا کنند. البته این قضیه بیشتر مربوط به خودروهای پرتیراژ است  که از کمبود خودرو در بازار حکایت دارد. 
پیش از این با بروز عوامل کاهشی، شاهد کاهش عرضه از سوی خودروسازان بودیم که این مساله عاملی برای توقف ارزان شدن خودرو بود. حال باید دید مجموع عوامل عنوان شده، بازار خودرو شب عید را به چه سمتی هدایت می کند. 

 اخبار ارز ، دلار ، طلا و سکه اینجا کلیک کنید. 


 اخبار اقتصادی ، صنعتی ، حوادث اینجا کلیک کنید. 


 اطلاعات عمومی دانستنیها آیا میدانید اینجا کلیک کنید.


 دانستنیهای حقوقی اینجا کلیک کنید. 


 نکات مهم درباره انبار اینجا کلیک کنید. 


 درباره شهرکهای صنعتی اینجا کلیک کنید. 


سرگذشت کارآفرینان موفق صاحبان مشاغل اینجا کلیک کنید. 


 برای ثبت آگهی رایگان و تبلیغات خرید و فروش املاک و مستغلات اینجا کلیک کنید.


املاک صنعتی پایتخت

 املاک صنعتی پایتخت 

 جامعترین مرکز اطلاعات املاک در کشور  

 جاده مخصوص کرج (لشگری) ، جاده قدیم کرج (فتح) 

 مرکز شهر ، غرب تهران 

 خرید و فروش ، رهن و اجاره انواع ملک شامل: 

 انبار ، سالن ، سوله ، کارگاه ، کارخانه ، اداری ، تجاری ، فروش کارخانه 

انبارهای مواد غذایی ، آرایشی بهداشتی ، دارویی ، فروشگاههای اینترنتی

انبار ، کالاهای تجاری ، بازرگانی ، انبارهای عمومی و اختصاصی

کارخانجات تولیدی ، غذایی ، دارویی ، صنعتی ، شیمیایی

مطبخ ، کترینگ آشپزخانه صنعتی ، رستوران ، تالار و باغ تالار ، باغ و باغچه

تجاری ، تعمیرگاه مجاز ، نمایندگی ، کارواش ، گاراژ

اداری ، دفترکار ، سالن فیلمبرداری ، کنفرانس ، همایش

انبار روباز ، انبار سنگ ، کاشی ، سرامیک ، مصالح و آهن آلات ، دپوی خودرو

زمینهای کشاورزی و صنعتی ...

www.paytakhtmelk.ir

www.sulesara.ir

۰۲۱۶۶۱۸۸۸۵۳ – ۰۲۱۴۴۵۲۲۰۵۷

 ۰۹۱۲۲۹۶۷۸۳۹ افشار 

نیازمند املاک اداری ، تجاری ، صنعتی شما جهت

 رهن و اجاره یا خرید و فروش در جاده مخصوص کرج ، جاده قدیم کرج ، مرکز شهر و غرب تهران هستیم.             

    (  به مابسپارید ازما بخواهید  )  

 اجاره انبار و املاک صنعتی اداری – تجاری را به مابسپارید 

 تا با معرفی برترین برندها و مشتریان سالها بی دغدغه از مشکلات موجر و مستاجر باشید. 

 درصورت تمایل فایل فروش یا اجاره ملکتان تماس حاصل نموده یا  مشخصات را به شماره 09122967839 واتساپ یا تلگرام نمایید. 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال